Google Shopping Organic is gratis beschikbaar voor webshops
Vorig jaar is Google gestart met een pilot in de VS om ook gratis productvermeldingen te tonen. Sinds kort zijn de gratis Google Shopping vermeldingen ook mogelijk in Nederland. De gratis versie heet Google Shopping Organic.
Wat verandert er voor shopping binnen Google?
Naast de betaalde productvermeldingen worden nu ook onbetaalde productvermeldingen getoond. De betaalde Shopping resultaten zullen als eerste worden getoond, met daaronder de nieuwe gratis organische resultaten. Google Shopping maakt sowieso grote veranderingen door. Binnenkort kun je bijvoorbeeld een complete bestelling afronden en betalen zonder überhaupt de website te bezoeken van de klant. Iets wat bijvoorbeeld Amazon en Bol.com nu ook al doen.
Waarom wordt Google Shopping gratis beschikbaar?
Google wilt haar marktpositie ten opzichte van andere grote online marketplaces zoals Amazon versterken. Dit doen ze door het gratis beschikbaar stellen van advertentieruimte. Door dit gratis beschikbaar te stellen gaat het productaanbod omhoog en zullen deelnemende webshops snel uitbreiden. Op deze manier zal concurrentie toenemen en uiteindelijk het vertoningsaandeel slinken. En dat is precies waar Google heen wil, want hierdoor zullen webshops eerder geneigd zijn om de reguliere (betaalde) campagnes uit te proberen. En wanneer je advertenties en productlijsten al in Google staan, is het erg laagdrempelig om te adverteren binnen Google.
Starten met organisch gevonden worden met Google Shopping organic
Wil je ook aan de slag met de gratis Google Shopping Organic? Er zijn drie verschillende mogelijkheden om op organische wijze zichtbaar te worden binnen Google.
A. Je hebt al een Google Merchant account
- Dan kan je de betreffende producten aanmelden voor gratis vermeldingen binnen Shopping. Dit doe je als volgt:
Growth > Manage programs > List your online products for free
B. Je hebt nog geen Google Merchant account
Dan kan je je hiervoor gratis aanmelden. Voor nieuwe gebruikers van het Google Merchant Center is het niet noodzakelijk om ook een Google Ads account te koppelen.
Vervolgens kan je een feed aanmaken en de producten aanmelden voor gratis vermeldingen binnen Shopping.
- Vereisten binnen Product structured data voor het aanmaken van een feed:
id, title, description, link (url), image link (image), availability en price.
Naast de bovenstaande vereiste properties zijn er nog tal van andere properties die Google ondersteunt binnen de Shopping feed.
C. Je gebruikt al structured data voor producten op jouw webshop
Dan komen de producten automatisch in aanmerking voor een gratis vermelding. Hiervoor is een Google Merchant geen vereiste. De gratis vermelding wordt dan op de volgende plaatsen vertoond (dus niet binnen het tabblad Shopping):
- Zichtbaar tussen afbeeldingen van Google afbeeldingen;
- Vindbaar tussen de zoekresultaten in Google zoeken;
- Je kan gebruik maken van Google Lens (verschilt per land).
Het is handig om je aan te melden bij Merchant Center. Dan kan je ook meten of er daadwerkelijk organisch verkeer binnenkomt via Shopping.
Voordelen Google Shopping Organic
- Voor Google Merchant gebruikers is het zeer eenvoudig om ook organisch getoond te worden;
- Gemakkelijk via een productfeed beschikbare producten tonen binnen Shopping;
- Ook voor kleinere webshops is het mogelijk om gratis vertoond te worden binnen Google Shopping.
Google Shopping organische resultaten meten
Net als bij de betaalde resultaten binnen Shopping, wil je ook de niet betaalde resultaten kunnen meten. Je kan binnen het Merchant Center inzicht krijgen in de betaalde clicks en de niet betaalde clicks vanuit jouw Shopping campagnes.
Om de organische Shopping resultaten te bekijken in Analytics kan je UTM tagging toepassen bij de product URLs vanuit jouw feed. Dit kan je bijvoorbeeld ook doen via Channable.
Welke resultaten kan je behalen met Google Shopping organic?
Doordat de organische resultaten maar weinig vertoond worden is het aandeel niet betaalde clicks vanuit Shopping laag. Op dit moment zien we dat er rond de 4% van het totaal aantal klikken vanuit Shopping via de organische route komt.
Jouw webshop resultaten verbeteren met Shopping?
Wanneer jouw producten gratis zichtbaar zijn binnen Google Shopping Organic is dat mooi. Echter is het belangrijk dat de producten vanuit jouw feed goed geoptimaliseerd zijn.
De vindbaarheid van jouw product wordt bepaald door de informatie die je bij jouw product in Google Shopping Organic plaatst. Dus maak goed gebruik van alle properties en beschrijf het product zo goed mogelijk. Dit geldt zowel voor de betaalde Google Shopping als voor de gratis Organic resultaten.
Google Shopping helpt voor extra verkopen in jouw webshop!
Hulp nodig met Google Shopping?
Mocht je hulp nodig hebben om te starten met de gratis versie van Google Shopping, neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag online zichtbaar en vindbaar te zijn.