Wat doet een online reserveringssysteem voor jouw business?

Wil jij net als jouw concurrenten meer omzet halen uit jouw website? Dan is een online reserveringssysteem écht een must. Met zo’n handige tool bespaar je veel tijd in het binnenhalen van boekingen en reserveringen én neemt het veel werk uit handen. Wij vertellen je in deze blog hoe dit werkt!

Ook bij ons kun je gemakkelijk online een afspraak met één van ons maken!

Wat is een reserveringssyteem?

Kort gezegd is een (online) reserveringssysteem, of boekingssysteem, een tool dat het voor websitebezoekers makkelijk maakt om direct online een reservering te doen of een afspraak te maken. Vaak gaat er een pakkende CTA aan vooraf. Je hoeft als bezoeker alleen maar wat vragen te beantwoorden over bijvoorbeeld de gewenste datum, locatie en aantal personen. Het systeem doet na het bevestigen de rest!

Een CTA "Afspraak maken" leidt tegenwoordig direct naar een reserveringssysteem".
Door op “Afspraak maken” te klikken wordt je meteen naar het reserveringssysteem van ditisABC doorgestuurd.

Het voordeel van een reserveringssysteem

Wanneer je een online boekings- of reserveringssysteem integreert op je website, dan bespaart het je vooral veel werk en tijd om klanten binnen te halen. Het is ideaal voor bedrijven die graag online nieuwe klanten verwelkomen. Denk aan nieuwe aanmeldingen bij een cursus, een aantal verkochte tickets voor een evenement of een reservering bij een restaurant. In plaats van te bellen, mailen of het invullen van een formulier, kun je direct op de gewenste datum en tijdstip een reservering maken.

Een reserveringssysteem is ideaal om online nieuwe klanten te verwelkomen

Meer voordelen

Maar dat is nog niet alles! We sommen nog meer voordelen van online reserveringssystemen voor je op:

  • Klanten reserveren via jouw eigen website en met jouw eigen uitstraling;
  • Ze worden over het algemeen als erg gebruikersvriendelijk ervaren; 
  • Klanten kunnen in real time kijken wanneer je nog plek hebt en direct een afspraak inplannen;
  • Als ondernemer krijg je een overzicht en kalender met alle gemaakte afspraken; 
  • Je hoeft zelf niet meer met iedere klant afzonderlijk te bellen voor een afspraak, want alles gaat online en automatisch.

Online reserveringssystemen zijn geschikt voor alle branches

Online reserveringssystemen zijn voor alle branches geschikt. Denk bijvoorbeeld aan recreatie, horeca, evenementen, congressen en trainingen. Ze worden dan ook al volop gebruikt. Laten we eens inzoomen op een paar mooie voorbeelden.

Retail en winkelketens

Als (online) winkel wil je jouw klanten steeds betere ervaringen bieden. Zo ook om bijvoorbeeld advies te winnen over interieur. Dan is het maken van een online afspraak via een reserveringssysteem erg geschikt. Zie bijvoorbeeld hier wij dit voor de Ruitermeubel hebben gedaan:

Het reserveringssysteem van een interieurklant.
Door een klantvriendelijke reserveringssysteem kun je direct een afspraak inplannen met de klant.

Door een dienst te selecteren én eventueel een specifieke adviseur, kun je vrijwel direct de beschikbaarheid van die adviseur bekijken. Zo wordt het maken van een afspraak een fluitje van een cent! De kalender rechts geeft aan op welke dagen de adviseur beschikbaar is en welke niet. Door een geschikte datum te selecteren zal het reserveringssysteem dit verwerken en ziet de adviseur de reservering binnenkomen.

Sport en recreatie

Van het reserveren van sportvelden tot het boeken van een teamuitje. Het kan allemaal door een gebruiksvriendelijke reserveringssysteem op je website aan te bieden. Zo hebben we voor een klant onderstaande kalender gemaakt:

Het reserveringssysteem van een sport/recreatie klant.
Op deze kalender zie je direct wanneer en hoe lang een evenement duurt, boeken gaat via één klik.

Je ziet dat online reserveren van een sportevenement zoals bovenstaand heel erg gemakkelijk is.

Cursussen en trainingen

Als je een cursus of training aanbiedt, wil je graag een volle groep verwelkomen. Met behulp van een online boekingssysteem vergroot je de kans dat mensen zich gaan aanmelden. Wij hebben het voor een aanbieder van naailes op de volgende manier gedaan:

Het reserveringssysteem van een klant die naailessen organiseert.
Simpel maar effectief: dit reserveringssysteem geeft je de optie om het aantal personen alvast aan te geven.

Bovenstaande reserveringssysteem geeft je dus de optie om direct meerdere personen in te schrijven voor de cursus. Handig, snel én efficiënt! Je hoeft niet nog eens apart ergens te vermelden hoeveel personen er komen, het systeem bewaart deze informatie automatisch.

Restaurants en bars

Natuurlijk kunnen restaurants en bars niet ontbreken. Hoe makkelijk kan het zijn om reserveringen te ontvangen zonder daar veel moeite voor te doen? Met bijvoorbeeld onderstaande reserveringssysteem kan dit heel gemakkelijk:

In slechts 4 klikken maak je een reservering!

Maar het kan zelfs nóg een stapje verder. Bekijk hieronder eens hoe Kluin Duimpje Brouwerij hun stoelreservering aanbiedt. Je kunt, net als bijvoorbeeld bij het reserveren van een vliegtuigstoel, direct je gewenste tafel selecteren in de brouwerij.

Snel alvast een tafel reserveren met het online reserveringssysteem van Klein Duimpje Brouwerij.
Het reserveringssysteem van Klein Duimpje Brouwerij heeft ook een fysieke tafelselectie.

Vergaderingen

Wat dacht je trouwens van het reserveren van vergaderruimtes? Ook dat kan heel gemakkelijk met behulp van een gebruiksvriendelijk online boekingssysteem. Zie bijvoorbeeld hieronder hoe Nederzandt dat doet:

Dit reserveringssysteem lijkt op een contactformulier, maar met als voordeel dat je niet op antwoord hoeft te wachten.

Reserveringssystemen van WordPress

Wij hebben veel ervaring met en kennis van online reserveringstools. De plug-ins die hiervoor nodig plaatsen we zelf op de website van onze klanten, en passen we in de betreffende huisstijl aan. Hierdoor kunnen klanten direct online en in een vertrouwde omgeving reserveren. Kunnen ze gebruik maken van filters waardoor ze zelf een goede afspraak kunnen zoeken? Krijgen je klanten afspraken te zien als een soort catalogus van waaruit ze een soort afspraak en vervolgens de beschikbare tijd en datum kunnen selecteren? Of help je je klanten liever een handje met een stap-voor-stap booking wizard? In principe is alles mogelijk.

De mogelijkheden

We kunnen wel tien pagina’s voltikken over de mogelijkheden van reserveringssystemen. We vatten het liever nog een keer voor je samen in onderstaande opsomming:

  • Je kunt direct betalingen ontvangen en inzien;
  • Iedere medewerker kan afzonderlijk zijn eigen agenda beheren;
  • Je kunt kiezen voor meerdere locaties en vestigingen die aan te bieden zijn als afspraakmogelijkheid;
  • Het reserveringssysteem kun je koppelen met beeldbelfuncties zoals Zoom, zodat agendaregistraties en uitnodigingen automatisch met de juiste inloggegevens verstuurd worden;
  • Je kunt extra vragen stellen aan klanten tijdens het maken van een afspraak;
  • Via time slots kun je aangeven wanneer je beschikbaar bent;
  • Via het reserveringssysteem kun je ook aangeven wanneer een groep of evenement vol is;
  • Systemen als Google Calendar en Outlook zijn aan boekingssystemen te koppelen;

Aan de slag met online reserveringssystemen 

Nu wil jij natuurlijk zelf ook aan de slag, maar misschien weet je niet waar je moet beginnen. Wij gebruiken een ijzersterke plug-in om voor jouw website een unieke reserveringssysteem in te bouwen. Kijk voor meer inspiratie maar eens op de website van bierbrouwerij Klein Duimpje of die van interieurwinkel De Ruijtermeubel en bekijk zelf hoe makkelijk het is om een online reservering te doen. Wij horen graag of we je van dienst kunnen zijn! Neem contact met ons op voor meer informatie.

Maak zelf een afspraak met ons (via een reserveringssysteem natuurlijk!)