Tips om creatief te ondernemen tijdens de coronacrisis
Hoe jammer de huidige situatie ook is, er zijn ook mooie dingen te vinden. Waar we vooral veel waardering voor kunnen hebben, is de ware ondernemer die nu opstaat en zijn creatieve karakter toont. Creatief zijn is de sleutel op dit moment. Sommige ondernemers zoeken op tot hoever ze kunnen gaan met maatregelen of wetgeving, anderen gooien hun hele werkproces om en bieden hun diensten totaal anders aan, of zelfs compleet andere diensten of producten.
1. Wees creatief
Laat zien dat je niet bij de pakken neer gaat zitten en je je op creatieve wijze erdoorheen sleept. De ondernemers die positief en creatief met de maatregelen omgaan zetten zichzelf in een uiterst zonnig daglicht. Restaurants die gesloten zijn maar zichzelf wel razendsnel tot bezorgdienst omtoveren, kerstpakketten die via een drive-thru uitgedeeld worden, de Hillegomse trompettist die in plaats van het podium nu buiten voor het bejaardentehuis staat op te treden, of de ondernemer die zijn kerstbomen gratis uit ging delen en door middel van donaties alsnog zijn omzet gered zag worden. Dat zijn de echte succesverhalen tijdens de corona.
Het is uiterst belangrijk in deze tijd dat deze creativiteit ook naar online wordt vertaald. Maak het bijvoorbeeld gebruiksvriendelijk om een (digitale / video / afhaal) afspraak met je te maken via de agenda van je website. Het creatieve zit hem niet zozeer in het bedenken van creatieve ideeën, maar meer om te bekijken op welke manieren je je werkwijze kan aanpassen naar de huidige situatie zodat je er zo min mogelijk last van hebt.
2. Informeer
Het commerciële tintje mag er nu wel even vanaf. Probeer dus niet alleen maar je producten of diensten te slijten, maar leg de focus op het duidelijk en helder informeren van je klanten of doelgroep.
Geef vooral duidelijk op jouw website aan wat er bij jouw bedrijf wel of niet kan. Wanneer ben je geopend? Is het mogelijk om (op afspraak) langs te komen of producten op te halen, of worden ze alleen geleverd? Zijn jullie telefonisch bereikbaar, en tot hoe laat kan je dan bellen? Alles is nu anders, schep dus duidelijkheid door aan te geven hoe er nu gewerkt wordt en wat klanten van jou kunnen verwachten. Zelfs als ze niks kunnen verwachten moet dit duidelijk vermeld worden. Je kan het momenteel niet duidelijk genoeg vermelden en herhalen, die helderheid wordt gewaardeerd.
3. Richt je op leads, niet alleen sales
Voor vele ondernemers in de horeca en entertainmentindustrie is 2020 een verloren jaar. Het is vrij gemakkelijk om je verlies te pakken en te wachten op betere tijden. Ook kun je de situatie positief bekijken, en dit moment aangrijpen om je klantenbestand te vergroten. Niet voor nu, maar voor de toekomst. Elke lead die je nu krijgt, is een potentiële verkoop voor later. We moeten alleen deze lastige periode even door zien te komen, maar daarna wordt het gewoon weer lente, zorg dat je klaar bent voor een inhaalslag. Vergroot je bereik bijvoorbeeld alvast eenvoudig zelf via social media, of verstuur een nieuwsbrief om je klantcontact actueel te houden. De concurrentie zit ook niet stil, zorg dus dat je er geheel klaar voor staat. Na deze dip wil iedereen weer los en het er maximaal van nemen, zorg dus dat je in de startblokken staat.
arckus besloot een kaartje met bloemzaden te maken, zodat je letterlijk samen kan groeien. Bekijk de website van Arckus zeker even als je je verkoopaanpak wil verbeteren.
4. Krijg achterstallige zaken op orde.
Maak optimaal gebruik van de tijd die je hebt, en werk achterstallige zaken bij. Is jouw website toekomstbestendig en goed vindbaar? Functioneert jouw website goed op mobiele telefoons? Wil jij ook graag social media accounts, maar weet je niet waar je moet beginnen? Nu is de perfecte tijd om dit allemaal op een rijtje te zetten, zodat je straks met een schone lei kan beginnen.
Ook is het de perfecte tijd om de concurrentie even onder de loep te nemen. Bekijk hun websites en bekijk hoe zij deze tijden doorkomen. Trek altijd je eigen plan, maar sluit nooit je ogen voor de concurrentie. Stippel je strategie uit, stel doelen, maak een plan, fix de zaken die niet goed liepen en zorg dat jouw onderneming klaar staat voor 2021.
Het is moeilijk om in drukke tijden tijd te maken voor zaken zoals websites maken, een reclamestrategie op te zetten of social media draaiende te houden. Nu heb je de tijd, grijp die kans. Verdiep je in de zichtbaarheid van je eigen website, of laat je website eens onder de loep nemen door een gratis kritische website scan.
5. Bereid je voor op een (online) comeback
Online is belangrijker dan ooit. Als de huidige crisis iets heeft bewezen is dat het internet nooit stil blijft zitten. Webshops draaien overuren, er wordt online lesgegeven, en het is makkelijker dan ooit om thuis te werken. De rem zit er nu even op bij veel fysieke ondernemingen, maar de bedrijven die zich hebben ingezet op een toekomstbestendige website plukken nu de vruchten. Daarom is het goed om te investeren in je eigen website en vindbaarheid, en jezelf toekomstbestendig te maken.
Maar om hiermee te starten, is het handig om eerst zelf kritisch naar je website te kijken en jezelf een aantal vragen te stellen.
Wat zullen mensen intypen in zoekmachines als ze op zoek zijn naar jouw product of dienst? Sta je er ertussen en hoe hoog sta je? Hoe ziet jouw zoekresultaat eruit, val je op tussen de concurrentie, en hoe staan zij er bij? Presenteer je de website of social media net zoals je de offline winkel of zaak graag presenteert, klopt alles qua uitstraling, klantvriendelijkheid, duidelijkheid en service? Bekijk welke je stappen je moet ondernemen om je online zichtbaarheid te vergroten, bijvoorbeeld door middel van een gratis website SEO scan.
De concurrentie snapt dit ook, en zit niet stil. Probeer een stap voor de rest te zijn, zodat je klaar staat wanneer we allemaal weer los mogen gaan.
6. Werk samen en help elkaar
Wat deze aparte tijd ons heeft laten zien is dat verbroedering een must is. Samenwerking met andere ondernemers zorgt voor een betere marktpositie voor iedere partij. Met name wanneer dit gebeurt met kleine lokale ondernemers is dit erg dankbaar.
De kleine ondernemers hebben niet altijd het vet op het bot om de impact van een crisis te overleven, waardoor #KoopLokaal in het leven is geroepen. #KoopLokaal is een trend die is gestart tijdens de coronacrisis om lokale kleine ondernemers een hart onder de riem te steken. Het is belangrijk om als ondernemer hierop in te springen en te zorgen dat deze trend goed benut wordt.
Kijk ook met welke lokale ondernemers je samen kan werken, en jouw expertise aan kan bieden. Samen helpen jullie elkaar het beste de crisis door.
Heeft uw favoriete lokale winkeltje het erg moeilijk, en heb jij creatieve tips? Vertel het ze. Of haal bijvoorbeeld een kerstpakket bij een lokale winkel, of trakteer je klanten op een coupon voor jouw favoriete lokale restaurant.
Kijk ook naar wat je nu voor anderen kan doen, er zijn er momenteel velen die het moeilijk hebben en wat hulp kunnen gebruiken. Hulp die je nu geeft, kun je later omgekeerd terug verwachten. Wij geloven heilig in karma. Uiteindelijk zitten we allemaal in hetzelfde cirkeltje.
#doeslief
7. Geef wat terug
Om de ondernemers te helpen bieden wij gratis één uur lang advies over de huidige stand van zaken. Als u liever achterover wil leunen hebben wij ook een handige gratis website scan, die uw website en de vindbaarheid onder de loep neemt.