Kapper Hillegom – Een website die klanten oplevert

Wie voldoende klanten heeft, niet wil groeien en dus niet gevonden wil worden, hoeft niet verder te lezen. Het belang van een website zal je worst wezen. Maar stel je bent kapster en je neemt het in je dorp op tegen een vijftal andere kapsalons. Je wilt niet alleen overleven, je wilt groeien! Dan kan een website wel degelijk het verschil maken.

De vraag of je een website nodig hebt, is eigenlijk niet meer van deze tijd. Elke organisatie, van éénmanszaak tot multinational, kan niet  meer zonder.

Klant is minder merkvast

Een aantal dingen zijn van belang bij het realiseren dat een website onmisbaar is. Klanten worden steeds minder merkvast. Dit is dus een kans en een bedreiging tegelijk. De klanten van je concurrenten kunnen jouw klanten worden en visa versa.

Klant oriënteert online

Steeds meer mensen – dus ook jouw klanten en die van concurrenten – oriënteren zich eerst online voordat ze een keuze maken en fysiek een zaak binnen stappen. Je website en de teksten daarop dragen bij aan de online vindbaarheid voor die (potentiële) klanten.

Kapper Hillegom voorbeeld – 1e positie: ruim 20% van klikgedrag

Wie een kapper zoekt, tikt bijvoorbeeld in Google ‘ kapper hillegom ’ in. Hier begint het belang van een goede website. Staat jouw kapperszaak tussen de zoekresultaten? Zo ja, op welke plek? Wist je dat degene die bovenaan staat ruim 30% van het klikgedrag voor zijn rekening neemt en degene onderaan slechts 8%? Je wilt als zaak dus bovenaan staan, dat levert je meer klanten op!

Bezoeker haakt snel af

Als men via Google – of een andere zoekmachine – op je site klikt, ben je er nog niet. Binnen enkele seconden beslist een bezoeker of deze blijft of direct vertrekt. Dit heeft te maken met verschillende zaken: laadt de pagina snel genoeg en vind ik als bezoeker er direct wat ik wil vinden? Dit heeft te maken met de techniek achter de site en de invulling van de site; de websitearchitectuur.

Wat willen bezoekers?

Naast een technisch goede site, is het van belang te weten wat (potentiële) klanten zoeken op jouw website. Google Analytics geeft hierin inzicht. Hier zie je wat de best bezochte pagina’s zijn en welke zoekwoorden men op jouw site intikt (als de site een zoekfunctie heeft). Dit geeft een goede indicatie van welke pagina’s goed werken en van wat men eventueel nog mist aan informatie.

Vraag het je klanten!

De meeste informatie kun je misschien nog het beste in de kapperszaak zelf vergaren. Praat met klanten; nieuwe klanten én bestaande. Hoe zijn ze bij jouw zaak terecht gekomen? Hebben ze op de site gekeken? Welke informatie vonden ze belangrijk? Wat vinden ze zo prettig aan de dienstverlening? Misschien vertellen ze dat ze een overzicht van de tarieven willen, graag online afspraken inplannen, willen checken wat de laatste haarmode is en welke producten je in de zaak verkoopt? Misschien hechten ze heel veel waarde aan reviews op de site of willen ze meer weten of jullie specialismen. Zorg dat je de informatie biedt die ze willen zien!

Geen website is geen optie

Klanten en statistieken zijn je grootste bron aan informatie voor het realiseren van een succesvolle website. Sluit met je content aan op de vragen die potentiële klanten hebben, zorg dat je door het gebruik van de juiste zoekwoorden online vindbaar ben, faciliteer bezoekers vervolgens met je site en zorg dat dit leidt tot meer afspraken in de kapsalon. Wie klanten wil behouden en nieuwe klanten wil werven kan niet meer zonder website.


Gratis website scan

Heb je al een website, maar ben je benieuwd hoe je ervoor staat ten opzichte van je concurrenten? ditisABC biedt je een gratis webscan aan.

GRATIS SEO website scan

Gratis brainstorm

Bij het bouwen van een nieuwe site, kun je je natuurlijk afvragen wat het kost. Een nog betere vraag is: wat levert het me op? Tijdens een gratis brainstormsessie over wat jij en je klanten willen, leggen we je graag uit hoe internet je zaak een boost kan geven.

GRATIS brainstorm


Inspirerend voorbeeld? Schorem Haarsnijder en Barbier

Schorem heeft een apart verhaal en wist daarmee heel Nederland en zelfs het buitenland te bereiken. Zij zijn het bewijs dat je met een goed concept en goed verhaal voorbij de lokale grenzen kan gaan.