Mobiele marketing en de nieuwe B2B klant

Meer leads en meer conversies

In dit artikel ontdek je, hoe je B2B mobiele marketing inzet voor je bedrijf om meer traffic en leads te genereren, het aantal transacties te verhogen en je B2B klant betrokken te houden bij je bedrijf.

Toenemend gebruik van mobiel internet, doet de scheidslijn vervagen tussen persoonlijke tijd en werktijd. Je gebruikt je mobiel tijdens het reizen naar je kantoor, op vakantie of wanneer je simpelweg niet achter je bureau zit.

Uit onderzoek van BCG blijkt dat 80% van B2B klanten, hun mobiel gebruikt tijdens het werk. 60% van deze B2B klanten, gebruikten hun mobiel voor een recente aankoop. Bij 70% van deze B2B klanten is het gebruik van mobiel, de afgelopen twee tot drie jaar, significant toegenomen.

Een positieve mobiele gebruikerservaring, bouwt ook mee aan klantloyaliteit. Meer dan 90% van de klanten, die een superieure mobiele gebruikerservaring beleven, geven aan dat zij bij een volgende aankoop, bij hetzelfde bedrijf zullen kopen.

Dit in tegenstelling tot klanten die een slechte mobiele gebruikerservaring beleven: slechts 50% van deze klanten komt terug bij hetzelfde bedrijf voor een nieuwe aankoop.

B2B mobiele marketing, mis de boot niet…

De snelheid waarmee digitale technologieën zich ontwikkelen, laat bedrijven achter, die een afwachtende houding aannemen. Bedrijven die nieuwe technologieën in een vroege fase omarmen, creëren grotere winsten en laten hun marktaandeel sneller groeien.

Zij bouwen aan sterke, diepe en meer langdurige klantrelaties: door het gebruik van technologieën, die hun klanten de voorkeur geven. De data die deze early-movers verzamelen en de ervaring die zij opdoen in gepersonaliseerde mobiele marketing, laat het marktaandeel van de afwachtende bedrijven dalen. B2B marketeers mogen de mobiele marketing boot dus niet missen.

Veel marketeers zijn gefrustreerd door het lage aantal conversies op mobiel. Ook het meten van de impact van hun mobiele marketing campagnes op verschillende kanalen en op diverse apparaten, levert moeilijkheden op.

Het concentreren op alléén het behalen van conversies op mobiel, onderschat de mogelijkheden van het mobiele platform als lead-generator. Deze leads kunnen later geconverteerd worden op desktop, laptop of offline.

Hoe je B2B mobiele marketing inzet voor je bedrijf

Veel bedrijven investeren niet of nauwelijks in B2B mobiele marketing. Juist door het méér inzetten van B2B mobiele marketing levert dit een hogere ROI op dan alleen investeren in marketing voor desktop en laptop.

Het is inmiddels duidelijk dat mobiele marketing een transformerende impact heeft op alle bedrijfstakken. B2B marketeers moeten mobiele marketing gaan inzetten voor de complete aankoopervaring.

Slimme marketeers herkennen dat een smartphone gebruikerservaring, anders is, dan een gebruikerservaring op desktop of laptop. Uit het eerder genoemde onderzoek van BCG, blijkt dat B2B klanten een snelle, efficiënte en een productieve mobiele gebruikerservaring willen ervaren.

Een geoptimaliseerde mobiele gebruikerservaring betekent snel ladende mobiele websites, meer B2C-achtige content en een geïntegreerde gebruikerservaring op verschillende kanalen. De gebruikerservaring op mobiel moet sneller, het invoeren van gegevens zo eenvoudig en zo minimaal als mogelijk. Beperk het gebruik van tekstcontent ten voordele van andere formaten zoals video, infographics en audio (podcasts).

B2B klanten gebruiken hun mobiele telefoon al vroeg in de customer journey, in het formuleren van koopintentie, zoekfunctie, video, e-mail en social media. Dit zijn belangrijke onderdelen, die vragen om een geoptimaliseerde mobiele context.

Het succes van B2B mobiele marktleiders en de technieken die zij gebruiken, laten duidelijke calls to action zien, aan B2B bedrijven die niet achter willen blijven:

  • Klanten benaderen op het platform waarop zij aanwezig zijn en hun tijd doorbrengen: de balans van werken on-the-go en op de werkplek, verschuift steeds meer naar
    mobiel.
  • Het investeren in een goede mobiele gebruikerservaring (voordat gebruikers andere bedrijven vinden, die hun mobiele gebruikerservaring goed op orde hebben).
  • Het tracken van de aankoopervaring op verschillende media en apparaten: het meten van data kan uitdagend zijn, gelukkig worden de tools steeds beter.
  • Het testen van hogere budgetten voor mobiele advertenties; ontdek zo wat werkt en verander je strategie op basis van de resultaten.

Ben je benieuwd geworden hoe je B2B mobiele marketing optimaal kunt inzetten voor je bedrijf?

Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op

Benieuwd naar je positie in de (mobiele) zoekmachine van Google, doe dan meteen onze gratis SEO scan.




Mobiel marketing bronnen: