Digitale toegankelijkheid: de meest gemaakte fout
Bij websites denk je wellicht niet direct aan digitale toegankelijkheid. Maar wij als website ontwerpers en -bouwers moeten hier wel degelijk aan denken. Als webdesigner heb ik een zwak voor goede digitale producten. En als je, net als ik, ook nog eens wat weet van WCAG-maatregelen (die regels die ervoor zorgen dat een website voor iedereen toegankelijk is), dan zie je het nog wel eens behoorlijk mis gaan. En geloof mij: ik kom in mijn werk véél websites tegen. En bijna altijd stuit ik op dezelfde fout. Een fout die echt te voorkomen is.
Wat is digitale toegankelijkheid?
Digitale toegankelijkheid betekent dat websites, apps en andere digitale producten zo zijn ontworpen en ontwikkeld dat iedereen ze kan gebruiken, waaronder óók mensen met een beperking. Denk aan mensen die blind of slechtziend zijn, doof of slechthorend, of een lichamelijke of cognitieve beperking hebben.
Waarom is digitale toegankelijkheid belangrijk?
Simpel: iedereen moet online mee kunnen doen. Informatie vinden is een gemeenschappelijk recht, maar het gaat ook om het kunnen kopen van online producten of het kunnen invullen van belangrijke digitale formulieren. We vatten het belang van digitale toegankelijkheid dus samen in drie pijlers:
- Inclusie. Iedereen moet volgens ons online kunnen meedoen.
- Wettelijke verplichting. Overheidswebsites en steeds meer commerciële websites moeten voldoen aan toegankelijkheidsrichtlijnen, zoals de WCAG (Web Content Accessibility Guidelines). Vanaf 2025 worden de eisen strenger door de European Accessibility Act, die o.a. ook webshops raakt.
- Gebruiksvriendelijkheid. Digitaal goed toegankelijke websites zijn vrijwel altijd gebruiksvriendelijker dan websites die dit niet zijn. Ze zijn vaak ook sneller, beter gestructureerd en scoren over het algemeen hoger in zoekmachines als Google. En AI zal deze websites ook fijner scrapen voor informatie.
De boosdoener: tekst wat helemaal geen tekst is
Ik vermelde hierboven dat ik het bijna altijd fout zie gaan wat betreft digitale toegankelijkheid. Wat ik bedoel? Veel bedrijven zetten hun teksten simpelweg niet “in code” op de website. En dat levert problemen op voor iedereen die afhankelijk is van een schermlezer of andere hulpmiddelen. Twee voorbeelden.
1. Tekst in plaatjes
Je kent ze wel: mooie banner-afbeeldingen met een pakkende tekst erin. Ziet er leuk uit, maar helaas… een schermlezer kan geen tekst “zien” in een afbeelding. Die leest gewoon: “afbeelding.jpg”. Niet echt de binnenkomer die je wil hebben. Dit zagen we bijvoorbeeld zelf laatst:

Deze plaatjes waren door de gebruiker ge-upload mét tekst erin. Maar zoekmachines hebben dus nu geen idee waar de plaatjes over gaan en ook iemand met bijvoorbeeld een visuele beperking kan niet begrijpen wat er staat. Een gemiste kans al zeggen we het zelf!
2. De H1-, H2- en p-chaos
Óf er zijn helemaal geen koppen (alles is gewoon een lange lap tekst met <p>
-tags). Óf er zijn veel te veel H1’s (spoiler: er mag er maar één per pagina zijn). Voor slechtzienden die via hun schermlezer door de pagina willen “springen”, is dat een ramp. Ze kunnen de structuur van de content niet volgen en moeten door alles heen scrollen. Ain’t nobody got time for that! Structuur is, ook voor je teksten, gewoon ontzettend belangrijk voor al je gebruikers.
Waarom is zo’n toegankelijke banner belangrijk?
Kijk, je banner is meestal het eerste wat bezoekers zien. En dat is vaak meteen het moment waarop iemand beslist: blijf ik of klik ik weg? Als je dat niet netjes hebt ingericht, haken mensen af.
En wist je dat zo’n 300.000 Nederlanders slechtziend zijn? Dat is echt geen kleine groep. Daarbij worden de regels rondom digitale toegankelijkheid ook steeds strenger. Vanaf 2025 moeten webshops hier al helemaal aan voldoen en dat geldt daarna voor steeds meer websites. Wanneer ga jij jouw website eens goed aanpakken? Wij kunnen je helpen met webdesign.
Wat kun je doen?
- Zorg dat teksten altijd als “echte” tekst in de code staan. Laat je banner dus opmaken door een developer (of ons 😉) in plaats van dat je alles in een plaatje propt. Dit is niet alleen fijn voor iemand met een visuele beperking, maar ook voor als je producten verkoopt. Google Shopping accepteert bijvoorbeeld geen productfoto’s met tekst erin!
- Gebruik een duidelijke koppenstructuur zoals het hoort. Eén H1 per pagina, daarna H2’s voor de hoofdlijnen, en H3’s voor mogelijke subonderdelen. Zo kan iedereen de pagina scannen en worden zowel zoekmachines als echte mensen blij van je content.
Het kost je misschien iets meer tijd bij de opmaak, maar je website wordt er zóveel toegankelijker (en professioneler) door. Plus: Google is er ook blij mee, dus die gaat jouw website beter waarderen in de zoekresultaten.
Veel gestelde vragen over digitale toegankelijkheid
