Landingspagina’s – hoe zit dat nou eigenlijk?

Vandaag een blog over landingspagina’s. Iedereen heeft er wel eens van gehoord, of werkt er al mee. Maar waar zijn ze nou eigenlijk precies voor en wat kan ik er mee voor mijn website?

De term ‘landingspagina’s’ wordt voor allerlei doeleinden gebruikt. Daarom zien velen niet direct in wat de essentie is van een goede landingspagina. Als je op de zoekterm ‘landingspagina’s’ googled, kom je allerlei tips en blogs tegen over hoe de ideale landingspagina eruit zou moeten zien. Het is goed om veel informatiebronnen te hebben, maar de blogs zeggen allemaal iets anders.

Sommige blogs beweren dat een landingspagina juist simpel en zo direct mogelijk met weinig tekst moet zijn. Anderen adviseren juist om pagina’s te maken met uitvoerig veel content over dat specifieke onderwerp; zoveel tekst en inhoud dus.

Wat is het nou, een simpele korte pagina
of juist een hele lange met heel veel tekst?

Verschillende soorten landingspagina’s

Een landingspagina is een webpagina die bezocht wordt als gevolg van zoekmachine optimalisatie of een advertentie. Dit kan bijvoorbeeld vanuit Google of een campagne op social media. Wat in ieder geval belangrijk is om te weten als verkoper, is dat mensen die op je landingspagina terechtkomen al voorkennis hebben over je product. Dat komt doordat iemand al interesse heeft getoond door op een advertentie te klikken of door iets op te zoeken dat gerelateerd is tot je product.

Een simpele, korte pagina of een lange pagina met veel tekst is beiden niet per se een goed of fout antwoord. Om erachter te komen wat voor soort pagina jij het beste kan maken, moet je kijken naar je doel. Als conversie je doel is, oftewel zoveel mogelijk klanten tot transactie over te laten gaan, is een korte pagina met een sterke call to action de beste aanpak. Je wil de klant alleen nog overhalen om de transactie af te ronden.

Is jouw doel juist om beter vindbaar te worden in zoekmachines, dan heb je veel meer baat bij een landingspagina waarbij je zeer uitvoerig met veel titels en tekst uitgebreid over een bepaalde zoekterm uitweidt.

Om beter vindbaar te worden in zoekmachines, is een lange pagina met veel tekst een betere optie. Landingspagina’s als deze worden vaak gemaakt om goed vindbaar te zijn op bepaalde keywords. Het doel van je pagina is dan om zoveel mogelijk organisch verkeer op je website te krijgen. Je wil de bezoeker informeren in plaats van het verkopen van een product.

Wat is het doel?

  • Conversie > korte pagina, opvallende call to action
  • Vindbaarheid > lange pagina, veel titels en tekst rondom een zoekterm

Overtuigen met landingspagina’s uit advertentiegroepen

Stel je verkoopt spelcomputers en hebt daar advertentiecampagnes voor opgezet. Verkeer dat bijvoorbeeld op jouw ‘Playstation’ advertentie klikt, heeft vanzelfsprekend interesse in een Playstation. Hiervoor is het handig als ze dan door worden gelinkt naar een geoptimaliseerde landingspagina, waarbij de Playstation de ster is. Ditzelfde geldt ook voor andere producten.

Handelen met voorkennis

Bij dit voorbeeld is duidelijk dat het gaat om een product landingspagina, die gevoed wordt door traffic uit advertenties. Omdat je al weet dat er interesse in de spelcomputer is, moet je je focussen op het sluiten van de verkoop. Door een volle pagina kan een klant afgeleid worden en is er een kans dat de verkoop niet afgesloten zal worden.

Een psychologische visie

Het product moet zichzelf verkopen, jij moet alleen dat laatste juiste zetje geven om ze over te halen. Presenteer het product dus goed en wees kritisch met het uitkiezen van beelden. Zorg dat de pagina er professioneel en betrouwbaar uit ziet. Bij alle e-commerce komt ook een stukje psychologie kijken. Niet alle mensen gaan op zoek of je webshop een keurmerk heeft en zullen ook niet per se controleren of je goede reviews hebt. Onbewust hebben ze bij de eerste aanblik al een ‘first impression’ gekregen die betrouwbaar oogt of niet. Op zo’n pagina mag er dus geen pixel verkeerd staan als je de transactie af wil sluiten. Elk detail telt, want hoe betrouwbaarder je overkomt, hoe meer mensen een aankoop zullen doen.

Voorbeeld conversie landingspagina


Beter vindbaar worden in zoekmachines met landingspagina’s

Zoektermen

Als je graag beter vindbaar wilt worden in zoekmachines, kan het toevoegen van lange landingspagina’s een goed idee zijn. Er zijn vaak veel keywords waar jij je dan op kan focussen om hoger in de zoekmachine te komen. Als je bijvoorbeeld vooral sportballen verkoopt, wil je graag op de eerste pagina van de zoekterm ’tennisbal’ staan.

Dit doe je door in kaart te brengen op welke zoektermen je gevonden wil worden. Bekijk per zoekterm hoe sterk de concurrentie is en maak een lijstje van zoektermen waar je je op wil gaan richten. Het heeft geen zin om meteen met een hele lijst aan de slag te gaan. Focus je eerst op de belangrijkere keywords en ga daarna je lijstje af.

Je begint dus bij één zoekterm. Waarschijnlijk weet je er zelf al veel over te vertellen, dus schrijf dat eerst alvast op. Vervolgens ga je die zoekterm googlen. De advertenties sla je over. Het gaat hier om de eerste organische zoekresultaten. De links die bovenaan staan, staan daar met een reden. Het is dus zinvol om te kijken wat de concurrent over jouw geliefde zoekterm schrijft. Je kan dat bij meerdere pagina’s doen. Onderdelen die jij misschien over het hoofd hebt gezien, voeg je toe aan je eigen pagina. Vergeet dit niet in je eigen woorden te zetten!

Gerelateerde zoekopdrachten

Wat nog een handige tip is voor het maken van je eigen landingspagina: Als je je zoekterm intypt in Google, wordt er onderaan de pagina een rijtje gerelateerde zoekopdrachten gegeven. Dat zijn zoekopdrachten waarvan Google vindt dat die heel nauw aansluiten bij jouw zoekopdracht. Vaak zitten daar voor jou ook interessante termen tussen. Het is zinvol om deze ook even aan te klikken en daarbij hetzelfde te doen als bij jouw gewenste zoekterm. De eerste paar pagina’s checken en controleren of je iets belangrijks mist. Het is vooral heel erg zinvol de door Google voorgestelde gerelateerde zoektermen op te nemen in jouw landingspagina, helemaal als je die in een (sub)titel weet te verwerken.

Zoekterm “potloden” geeft onderaan de pagina onderstaande gerelateerde zoekopdrachten weer:
zoekresultaat google

Klik dan bijvoorbeeld eens de gerelateerde zoekopdracht “potlood aquarel” en je vindt wederom gerelateerde (niche) zoektermen…

google zoekresultaat

Als je potloden verkoopt, dan zie je dat ‘goedkope potloden’ in elk geval een term is die je op je landingspagina zou kunnen gebruiken, maar je ziet ook dat er blijkbaar veel gezocht wordt op ‘potlood+[merk]’. Mocht je deze exacte producten in je webshop hebben, dan is het handig als je ze zoals ze in google veel worden opgezocht overneemt op je landingspagina. Je kan bijvoorbeeld wat SEO teksten schrijven over de merken. Hierdoor vergroot je de kans dat je landingspagina hoger in de zoekmachine te vinden is.

Nadat je informatie hebt opgehaald en misschien al wat teksten hebt geschreven is het nu belangrijk om deze teksten in een mooie, leesbare layout op je website te zetten. Hoe jij je pagina presenteert en hoe goed jij op SEO heeft allemaal impact op hoeveel organisch verkeer je zal krijgen.

Voorbeeld van onze klant NLBewustGezond met zoekterm “wat is metabolisme”.

landingspagina

Bekijk ook even hoe hij omgaat met de hoofdtitel en alle subtitels in al zijn blogs en landingspagina’s. Eigenlijk zijn al zijn blogs landingspagina’s: https://www.nlbewustgezond.nl/gezonde-voeding/metabolisme/

Tips voor organische landingspagina:

  • Maak duidelijke titels met zoekterm er in
  • Hoofdtitel is altijd een H1
  • Subtitels zijn altijd H2, h3, h4 etc
  • Gebruik duidelijke call to actions op je pagina
  • Zet alt teksten op je images
  • Zorg voor veel woorden, zoekmachines hebben veel tekst nodig om te bepalen waar je pagina over gaat
  • Gebruik ‘verleiding’, probeer publiek te triggeren/verleiden tot actie
  • Het ‘stoplicht’ op groen in SEO Yoast
  • Zorg dat je images geoptimaliseerd zijn (gebruik o.a. een tool als compressor.io)
  • Zorg dat je pagina supersnel is
  • Geoptimaliseerd voor mobiel, bij voorkeur geheel andere opmaak

Vraag nu een website scan aan!

Zou jij je website verder willen laten groeien? Wij helpen jou hier graag bij. Vraag nu gratis een website scan aan!

Ergens anders hulp bij nodig?

Lukt het je niet om je website sneller te krijgen? Doen we voor je. Hulp nodig om je website of webshop te laten groeien? Regelen we voor je. Heb je andere vragen waar je tegen aan loopt? Wij staan voor je klaar. Maak nu een (digitale) afspraak.

Of bel naar 023-3020409 voor de mogelijkheden.

Webdesigner