Conversiegerichte website

Een website heb je niet altijd ‘voor de leuk’. Een website heeft vaak een doel. Het maakt niet uit wat je doel is, ik denk dat iedereen graag als eerste gevonden wil worden. Hopelijk blijven bezoekers nog even rondhangen op je website. In het beste geval schrijven ze zich in voor je nieuwsbrief of gaan ze zelfs over tot een aankoop, oftewel: conversie.

Doelen stellen voor een conversiegerichte website

Conversiegerichte website marketing

Er zijn verschillende soorten conversie. Je hebt harde en zachte conversie. Harde conversie is een actie die direct meetbaar is en gelijk bijdraagt aan het behalen van belangrijke doelen die een bedrijf heeft, bijvoorbeeld het verhogen van de omzet. Zachte conversie is minder makkelijk te meten en draagt ook niet gelijk bij aan bijvoorbeeld het verhogen van de omzet.

Vaak denk je bij conversie aan een transactie. Een aankoop is direct te meten en draagt bij aan belangrijke doelen van bedrijven, zoals het verhogen van winst of omzet. Betekent dit dan dat zachte conversie minder effectief is? De effecten van zachte conversie zijn niet gelijk te zien. Zachte conversie is waardevol, omdat het potentiële klanten betrekt en een basis creërt voor toekomstige intereacties. Een voorbeeld van zachte conversie is als iemand zich inschrijft voor je nieuwsbrief. Het is belangrijk om te weten wat je doel is, zodat je kan meten of je vooruitgang hebt geboekt.

Route van de bezoekers

Als je bezoeker eenmaal op je website is, wil je dus dat ze overgaan tot conversie. Het is dan handig als de bezoeker een makkelijke route tot conversie heeft. Je kan dit vergelijken met een fysieke winkel. Zou je doorlopen als je in de deuropening van een oud, rot gebouwtje loopt met een rare geur? Ik denk dat de meeste mensen zich om zouden draaien. Zo gaat het ook op websites. Ziet je website er slecht uit of lijkt het gewoon alsof er iets niet helemaal juist is, dan is de kans dat mensen je website verlaten groot. Als je betrouwbaar overkomt en het de klant makkelijk maakt met behulp van vlotte navigatie op je website, zal je zien dat je conversie zal stijgen.

Landingspagina’s

Veel organisch verkeer zal op je landingspagina’s terechkomen. Zorg ook hier dat deze goed zijn. Mensen zullen niet gelijk alle informatie van je website zien, maar het belangrijkste is dat de bezoeker voldoende informatie krijgt over het onderwerp dat hen interesseerd. Hou rekening met het type conversie waar je op doelt. Als dit onderwerp nog vaag voor je is, kan je in ons artikel meer lezen over landingspagina’s, zodat je goed begrijpt wat het inhoudt.

Bewijskracht

Een goed middel voor conversie is het aangeven hoeveel mensen de bezoeker al voor zijn gegaan, of hoeveel producten nog beschikbaar zijn. Je ziet dit vaak voorkomen als: ‘slechts 2 plekken beschikbaar’ en bij webshops staat vaak aangegeven hoeveel items er nog op voorraad zijn. Ook helpt het door aan te geven hoeveel mensen hen al voor zijn gegaan: ‘al 567 professionals volgden dit jaar deze training’. Dat in combinatie met recensies zorgt voor sociale bewijskracht.

Less is more

Bezoekers houden van eenvoud en duidelijkheid. Wie zich inschrijft voor een nieuwsbrief wil niet een hele lijst met gegevens invullen. Wie een offerte wil aanvragen, wil niet zoeken naar contactgegevens. Wie in een webshop iets koopt, wil dat dit snel, soepel en veilig gebeurd. In alle gevallen is het belangrijk duidelijk aan te geven waar de bezoeker zich bevindt en wat de volgende stap zal zijn. Per stap is het goed daar waar mogelijk vertrouwen te geven, zodat men niet alsnog halverwege het proces afhaakt. Dit kan bijvoorbeeld door voor het afronden van de online koop te melden: ‘gratis bezorg- en retourservice’. Ook het laten zien van keur- en garantiemerken dragen bij aan een betrouwbare uitstraling. Wil je dat klanten meer kopen? Denk met ze mee! Doe goede suggesties die ook daadwerkelijk aansluiten bij hun aankoop.

Evalueer de conversiegerichte website

Natuurlijk evalueer je zelf de websitestatistieken, maar vraag regelmatig klanten en relaties naar hun ervaringen met je website: is de site duidelijk, miste er informatie en ging het opvragen van een offerte makkelijk? In webshops kun je klanten direct na aankoop om een rating vragen. Sommige websites laten nadat een bezoeker een aantal pagina’s heeft bekeken een pop-up in beeld komen met daarin het verzoek enkele vragen te beantwoorden. Er zijn tal van manieren om bij te houden of je conversiegerichte website goed is. ditisABC helpt graag bij het bepalen van webdoelen en het zorgen voor een conversiegerichte site.

webbureau ditisABC