Instagram vs TikTok: welke moet jij eigenlijk kiezen?
Nadat Instagram reels heeft toegevoegd, een functie die erg lijkt op TikTok, is het sindsdien een soort Instagram vs Tiktok geworden. Weet jij niet zo goed welk platform beter is? Jij bent niet de enige! Vele TikTokkers en Instagrammers experimenteren Instagram Reels op de proef. Sommige mensen posten zelfs dezelfde content op beide platformen. Hoewel de functies hetzelfde zijn, zijn het verschillende platformen. De functies zijn niet precies hetzelfde. Dit zijn de verschillen:
Volgen
TikToks platform organiseert je feed in twee overzichtelijke secties:
• De For-You pagina, die inhoud verzameld op basis van jouw interesses en kijkgedrag.
• De Following pagina, die filmpjes weergeeft van de TikTokkers die jij volgt.
Op Reels is er geen manier om specifiek de filmpjes te bekijken van de personen die jij volgt. Ondanks dat je iemand volgt voor zijn of haar Reels, worden deze op de homepagina weergegeven. Dit kan als vervelend worden beschouwen. Als je iemand volgt voor zijn dagelijkse grappige katten reels, heb je misschien geen zin om zijn of haar vakantiekiekjes te zien. Er is geen enkele manier om iemand enkel en alleen voor de Reels te volgen, hiervoor moet je echt naar zijn of haar profiel.
Het is belangrijk om te bedenken dat wanneer je succesvol bent met Reels, je misschien wel wat ‘Ghost-followers’ zal krijgen. Ghost-followers zijn eigenlijk volgers die niet op jouw content reageren en uiteindelijk door het algoritme uitgefilterd worden.
For You vs Explore:
Instagram vs Tiktok gaat over naar “Explore” vs “For You”TikTok gebruikt het For You tabblad om filmpjes te laten zien. Op het moment dat je de app opent zie je eigenlijk al direct de For You pagina. Dit maakt het makkelijk om eindeloos door de filmpjes te swipen. Instagram Reels is te vinden via het hoofdmenu, en kan je alleen vinden wanneer je op de Explore pagina tikt. Bij TikTok is het eindeloos bekijken van video’s de hoofdfunctie, waarbij het bij Instagram slechts een extra functie is.
Video Lengte:
Instagram Reels heeft een videolengte van maximaal 90 seconden. Tiktok zit momenteel op 10 minuten. Voor de langere filmpjes is TikTok dus beter geschikt. Bedenkt wel dat de gemiddelde kijktijd van een filmpje 11 seconden is. Als je je hieraan houdt is Reels ook prima geschikt. Wat mensen vaak doen is het uploaden van lange filmpjes
Duets:
Deze ‘collabs’ in video-vorm zijn gestart en gepopulariseerd door TikTok. ‘Duets’ is een makkelijke manier om meer volgers te krijgen en een soort collab aan te gaan met iemand. Duetten zijn momenteel niet beschikbaar op Reels. Er wordt verwacht dat dit wel gelanceerd zal worden in de toekomst, omdat dit het bereik van allebei de partijen flink vergroot. Als deze functie ooit komt, is het zeker het proberen waard!
Analyse:
De analyse van TikTok is redelijk geavanceerd. Hierbij kan je zaken zoals de ‘traffic-source’ (waar jouw mensen vandaan komen), waar jouw kijkers ook naar kijken, en gemiddelde kijktijden. Reels biedt alleen inzicht op de weergaven, Likes en opmerkingen. Hoewel velen verwachten dat Reels betere analytische data zal weergeven, staat TikTok wederom aan kop.
Doelgroep:
Iets wat volledig loshangt van de functies, is de doelgroep. TikTok heeft heel veel jonge gebruikers. Als je bijvoorbeeld een bouwbedrijf bent, gaat posten op TikTok met goede resultaten heel lastig worden. Als je bijvoorbeeld een knuffel van nijntje of een ander karakter verkoopt, zul je zien dat mensen juist heel geïnteresseerd zijn.
Conclusie:
In de Instagram vs TikTok strijd komt TikTok uit aan top. Betekent dat dat je direct een TikTok account aan moet maken voor jouw bedrijf? Dit hoeft niet per se. Het is misschien wel duidelijk welke app beter is voor deze functie, maar ze zijn nog steeds erg hetzelfde. Vergeet overigens niet dat het verschillende platformen zijn! Experimenteer en probeer het posten op beide platformen. Dan zie je gelijk welke video het beter doet!