Haal meer uit je webshop door ruime keuze in betaalmogelijkheden
Haal meer uit je webshop door ruime keuze in betaalmogelijkheden
In eerste instantie waren wij zelf nogal skeptisch. De betaalmogelijkheden met betalen in termijnen hebben in het verleden een wisselende indruk achter gelaten, maar de laatste jaren is er een trend ontstaan met steeds creatievere mogelijkheden om online een betaling te doen. Deze betaalmogelijkheden werken twee kanten op, want niet alleen de klant is tegenwoordig genoodzaakt iets creatiever met zijn geld om te gaan. Ook de webshops zelf moeten creatief zijn om omzet te blijven genereren – elke klant en elke verkoop zijn nu waardevoller dan ooit.
Biedt meerdere betaalmogelijkheden aan, geef je klant ruime keuze
Een strategie die je bedrijf en je klanten ten goede komt, is het aanbieden van meerdere betaalmogelijkheden. Het liefst niet alleen het standaard rijtje met iDeal, Creditcard, overschrijving en PayPal – maar biedt ook de mogelijkheid voor betaling achteraf aan of gespreide betaling (zonder extra kosten of rente).
Bol.com doet dit al een tijdje. Je bestelt je producten en je hebt de mogelijkheid om pas op een later tijdstip (zelfs na ontvangst producten) de betaling af te ronden. Niet alleen handig als je aan ‘t einde van de maand krap zit, maar toch spoedig iets moet bestellen, wetende dat over een week je salaris gestort wordt – maar vooral zinvol bij de duurdere aankopen waar je doorgaans eerst voor zou moeten sparen voordat je tot aanschaf over kan gaan. Juist voor deze laatste groep is betalen in termijnen een serieuze optie. Je hebt het product tijdens het sparen immers al in huis. Voor webshops ook lucratief, omdat consumenten nu sneller bestellen en je niet hoeft te wachten totdat een potentiële klant het benodigde bedrag bij elkaar heeft gespaard.
Hieronder zijn vijf redenen/voorbeelden waarin het aanbieden van gespreide betalingen een win-win situatie kan zijn.
1. Meer bezoekers worden klanten
Het bekende verhaal van een producent die een artikel verkoopt voor €29.95. Nadat er een gespreide betaling werd toegevoegd en in termijnen tweemaal €19.95 als prijs optie was toegevoegd. De omzet werd verdubbeld, terwijl de prijs €10 duurder was.
Dit is geen op zichzelf staand geval; het is uitvoerig getest in talloze industrieën. Je verkoopt meer producten als klanten maandelijkse betalingen kunnen doen in plaats van in één keer te betalen. Daarnaast zijn er geen extra kosten verbonden aan gespreide betalingen, dus zowel voor verkoper als koper een interessante optie.
2. Klanten zullen meer geld besteden
Zoals het bovenstaande voorbeeld laat zien, zullen mensen eigenlijk meer geld uitgeven aan hetzelfde artikel voor het gemak van een betalingsplan. Het is een win-win situatie. Kopers kunnen meer krijgen van wat ze nodig hebben door hoge eenmalige betalingen te vermijden. Ze profiteren ook van een beter voorspelbaar maandbudget. Op jouw beurt kun je voor sommige producten iets meer in rekening brengen.
Je ziet dit ook bij het aanbieden van diensten. Een cursus verkopen voor een vast eenmalig bedrag van 1000 euro, of 3 betalingen van 359 euro, en zelfs in 10 betalingen van 129 euro.
Tot wel 90% van de consumenten betaald in zulke gevallen toch liever meer in ruil voor lagere maandelijkse kosten. Ook zinvol bij duurdere aanschaffen, waarbij meeste consumenten eerst ervoor zouden moeten sparen om het product te kunnen kopen – je biedt ze dan nu de mogelijkheid om het product alvast aan te schaffen tegen gespreide betaling, en de consument zit niet met te hoge eenmalige kosten opgezadeld.
3. Kopers waarderen keuzes
Zelfs als klanten je eenmalige betaling optie kiezen (of ervoor kiezen om helemaal niet te kopen), zullen ze het op prijs stellen dat ze een ruime keuzes hebben. Het aanbieden van zoveel mogelijk betalingsopties communiceert dat je het hen zo gemakkelijk mogelijk wilt maken om aankopen te doen.
Uit onderzoek blijkt dat 56% van de klanten verschillende betalingsopties verwachten op een afrekenpagina. Meer dan de helft van jouw klanten wil de mogelijkheid om in termijnen te betalen – en in tijden van economische problemen zullen nog meer mensen naar deze opties zoeken.
De goodwill die je met deze opties bij kopers en niet-kopers genereert, kan alleen maar een goede zaak zijn voor jouw bedrijf en kan leiden tot positieve mond-tot-mondreclame, betere recensies en een hogere klantloyaliteit.
4. Biedt een ‘touch-free’ oplossing in de online winkel
We houden van de diensten die gespreide betaling mogelijk maken, zodat je contactloze betalingsverwerking en maandelijkse betalingsopties kunt aanbieden op de telefoon van uw klant. Consumenten hoeven nooit een creditcard te pakken of een toetsenbord aan te raken. Het is een contactloze, persoonlijke betaling.
Onze partner IN3 (betaal in 3 termijnen) heeft een toename gezien van de gemiddelde ordergrootte van 85% bij bedrijven die hun service gebruiken. Ze zorgen voor alle bankzaken, het bijhouden van betalingen en code; jij kunt je bezig houden met verkopen.
5. Lagere overhead- en administratiekosten
Er is één belangrijk argument tegen het aanbieden van maandelijkse betalingen, want wat je natuurlijk niet wil is extra administratieve rompslomp om gespreide betalingen te verwerken. Wat als een consument opeens halverwege stopt met de gespreide betaling. Hier zijn partijen als IN3 dan weer handig voor. Zodra een klant via de gateway van IN3 koopt, wordt je binnen twee werkdagen voor de volledige transactie betaald. IN3 verleent de lening en neemt het risico op zich, van terugvorderingen tot fraude. De klantervaring is heel eenvoudig, gebruiksvriendelijk en snel, wat vaak leidt tot herhaalde transacties.
Geef de betaalmogelijkheden die uw klanten nodig hebben
Koop nu, betaal later opties overbruggen een kloof tussen winkels en klanten, die beide in gelijke mate profiteren. IN3 heeft al meer dan duizend webshops geholpen door directe toegang te bieden tot de dingen die ze nodig hebben en tegelijkertijd de financiële druk te verlichten. Duizenden online winkels hebben hun tools gebruikt om meer klanten te vinden en de gemiddelde bestelwaarde te verhogen.
De volgende klanten van ons werken al met ruime keuze in betaalmogelijkheden:
Als je geïnteresseerd bent om jouw klanten extra betaalopties te geven, maar je weet niet precies hoe het werkt? Wij helpen je hier graag mee! Neem contact met ons op en maak een afspraak!