Is jouw webshop gereed voor de feestdagen?

Sinterklaas en kerst komen eraan. Online shoppen voor de feestdagen is enorm populair. Het is gemakkelijk, er is een groot assortiment en er zijn vaak leuke kortingen. Online cadeaus inkopen wordt steeds populairder en daarom is het belangrijk dat jouw webshop gereed is.


Wat behandelen we allemaal in deze blog:
  1. Maak een plan voor de feestdagen;
  2. Maak je website alvast op orde;
  3. Voeg specifieke content toe aan je website;
  4. Stem het design af op de feestdagen;
  5. Zorg voor een goede klantervaring tijdens de feestdagen;
  6. Verbeter de uitpakervaring

1. Maak een plan voor de feestdagen

Maak gebruik van meerdere kanalen

Om meer bezoekers op jouw website of webshop te krijgen, kun je gebruik maken van verschillende kanalen. Kijk dus verder dan alleen je eigen website. Overweeg ook om op deze kanalen actief te zijn:

  • Social media (Facebook/Instagram/LinkedIn).
  • Online marketplaces (bol.com/Amazon/Ebay);

Ga precies hetzelfde om met de andere kanalen als je eigen website. Geef een duidelijke productomschrijving en zorg dat de klantervaring op die kanalen zo goed mogelijk is. Begin hier niet de dag van tevoren mee!

Zorg ervoor dat je weet wanneer jouw klanten aankopen doen

Wist je dat de meeste Nederlanders hun aankopen op de zondag en maandag doen? Zaterdag is daarentegen een slechte dag, omdat er op zondagen niet bezorgd wordt. Zorg dat je hierop inspeelt. Verstuur nog even snel een nieuwsbrief op zondag, of laat de klanten weten dat er speciale aanbiedingen zijn via de social media kanalen.

2. Maak je website alvast op orde!

Bedenk nu al wat je wil laten zien tijdens de feestdagen. Zorg dat je webshop gereed is, ruim voordat de feestdagen beginnen.

  1. Maak productomschrijvingen compleet en begrijpelijk.
    Denk hierbij aan de gebruiksvriendelijkheid van je dienst of product. Vermeld de inhoud, dit zorgt er voor dat de bezoekers snappen wat ze kopen.
  2. Maak goede landingspagina’s.
    Goede landingspagina’s zorgen voor een betere vindbaarheid op Google. Wil je beter gevonden worden op ‘kerstsokken’, ontwerp hier dan specifiek een landingspagina voor. Bekijk hier de blog over goede landingspagina’s. 
  3. Schrijf SEO teksten.
    Veel bedrijven vergeten om bij elk product een SEO tekst te schrijven. Als je dit nu al doet, gaat dit enorm schelen in december. Alle pagina’s moeten nog worden geïndexeerd worden in Google en scoren niet gelijk op de eerste pagina. Dus het is verstandig om hier al vroeg mee te beginnen. 
  4. Controleer of jouw website gebruiksvriendelijk is op zowel mobiel als desktop.

Zet je favoriete producten in de spotlight

  • Bepaal welke producten of diensten je in de kerstperiode wil gaan verkopen.
  • Worden er specifieke pakketten voor de feestdagen verkocht? Het is belangrijk dat deze bij de beoogde doelgroep aansluiten.

    Overweeg hoe je deze producten gaat tonen op je website. Denk bijvoorbeeld aan het aanmaken van een speciale categorie in de website navigatie. Maak het gemakkelijk voor de bezoeker om alle cadeautjes te organiseren.

3. Stem het design af op de feestdagen

Als je mensen in de stemming wil krijgen voor de feestdagen en je ze wil overhalen om bij jou te kopen, begin dan je E-commerce winkel te stijlen met feest decoratie. Zorg dus dat je webshop gereed is om in het thema van de feestdagen te zijn. Je kan het klein aanpakken met sneeuwvlokjes in de banner of het toepassen van wat kerstkleuren. Wanneer je het groots aan wil pakken kan je bijvoorbeeld voor een adventskalender gaan. De kalender maakt de bezoeker nieuwsgierig voor wat er de volgende dagen zal komen, waardoor ze vaker terug zullen komen op de website.

4. Voeg specifieke content toe aan je website

Je hoort het tegenwoordig veel om je heen, content is koning, maar er is er maar één de echte koning, dat is personalisatie! Als je het gedrag van de bezoeker analyseert en de reis die ze maken nog persoonlijker maakt, moedig je de bezoeker aan om toch een aankoop bij jullie te doen. 

Denk bijvoorbeeld aan iemand die al een aankoop heeft gedaan op jouw website. Die klant heeft bijvoorbeeld al een specifiek merk gekocht. Bij het volgende bezoek krijgt de bezoeker meer aanbevelingen van dat specifieke merk. Hierdoor zal die bezoeker sneller aangezet worden om meer van dat merk te kopen.

5. Zorg voor een goede klantervaring tijdens de feestdagen

Zorg dat de klantervaring perfect is tijdens de feestdagen. Een goede klantervaring laat een blijvende positieve indruk achter en zorgt ervoor dat men sneller terug zal komen en de webshop aanraden aan hun vrienden en familie. Zorg dat je de volgende punten goed op een rijtje hebt:

  • Waarom moet de klant dit product kopen? Zorg voor een duidelijke beschrijving.
  • Zorg voor goede klantenservice waarmee je kan chatten, bellen en mailen. Zorg er voor dat men niet te lang hoeft te wachten op het antwoord.
  • Bied een extraatje aan en beloon de klant voor de aanschaf. Bijvoorbeeld dat er geen verzendkosten betaald moeten worden boven een bepaalde prijs, een gratis sample, of een kortingscode voor de volgende aankoop.
  • Maak de betaling zo soepel mogelijk en bied meerdere betalingsmogelijkheden aan.
  • Het is erg fijn om te weten wanneer het pakketje binnenkomt. Stuur de Track and Trace code door zodat men niet voor verrassingen komt te staan.
  • Maak het makkelijk om te retourneren en zorg voor duidelijke instructies.

Een goede klantervaring zorgt voor betere reviews, wat weer gunstig is voor de toekomstige verkoop. Slechte ervaringen zorgen sneller voor negatieve reviews, dus het is erg belangrijk om alles op orde te hebben.

6. Verbeter de uitpakervaring

Niets is leuker dan de cadeautjes uitpakken, dit geldt ook met je bestellingen. Bedenk dus iets creatiefs en verras je klanten en beloon ze hiermee voor de aankoop. Iets kleins kan al een grote indruk achterlaten.

ditis.FEEST

Het zit er nu op. Alle doelen bijgesteld, je bent helemaal klaar voor de feestdagen! Je weet nu hoe je webshop gereed moet zijn voor de feestdagen. Heb je toch het idee dat het toch niet klopt, kun je met ons altijd inschakelen als strategische partner om zo van je feestdagen nog een groter succes te maken.

Wil je ideeën of een check voor je website? Vraag hem dan snel aan. Kerst komt al bijna om de hoek kijken.

Vul het formulier hieronder in. De website check is geheel gratis!

Website Scan

  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden

Webdesigner