Online Marketeer Jordi

Is jouw webshop gereed voor de feestdagen?

Afgelopen tijd zag de E-commerce een groei die het nog nooit eerder had gezien. Als gevolg van dat mensen veel thuis moeten blijven, zag online verkoop een stijging van +54,8% in het tweede kwartaal. Gaat deze stijging verder uitbreiden in het laatste kwartaal? Wij denken van wel. Met deze tips zorg jij ervoor dat jouw website of webshop klaar is voor de feestdagen.


Wat behandelen we allemaal in deze blog:
  1. Maak een plan voor de feestdagen;
  2. Maak je website nu al op orde;
  3. Voeg specifieke content toe aan je website;
  4. Stem het design af op de feestdagen;
    – Zet je favoriete producten in de spotlight;
  5. Zorg voor een goede klantervaring tijdens de feestdagen;
  6. Maak het uitpakken een ervaring.

1. Maak een plan voor de feestdagen

Maak gebruik van meerdere kanalen

Om meer bezoekers op jouw website of webshop te krijgen, kun je gebruik maken van verschillende kanalen. Kijk dus verder dan alleen je eigen website. Overweeg ook om op deze kanalen actief te zijn:

  • Social media (Facebook/Instagram/LinkedIn).
  • Online marketplaces (bol.com/Amazon/Ebay);

Ga precies hetzelfde om met de andere kanalen als je eigen website. Geef een duidelijke productomschrijving, en zorg dat de klantervaring op die kanalen zo goed mogelijk is. Begin niet pas in December in deze kanalen, maar begin hier nu al mee.

Zorg er voor dat je weet wanneer jouw klanten aankopen doen

Wist je dat de meeste Nederlanders hun aankopen op de zondag en maandag doen? Zaterdag is daarentegen een slechte dag, omdat er op zondagen niet bezorgd wordt. Zorg er voor dat je hierop inspeelt. Verstuur nog even snel een nieuwsbrief op zondag, of laat de klanten weten dat er speciale aanbiedingen zijn via de social media kanalen.

2. Maak je website nu op orde!

Bedenk nu al wat je wil laten zien tijdens de feestdagen.

  1. Maak productomschrijvingen compleet en begrijpelijk.
    Denk hierbij aan de gebruiksvriendelijkheid van je dienst of product. Vermeld de inhoud, dit zorgt er voor dat de bezoekers snappen wat ze kopen.
  2. Maak goede landingspagina’s.
    Goede landingspagina’s zorgen voor een betere vindbaarheid op Google. Wil je beter gevonden worden op ‘kerstsokken’, ontwerp hier dan specifiek een landingspagina voor. Bekijk hier de blog over goede landingspagina’s. 
  3. Schrijf SEO teksten.
    Veel bedrijven vergeten om bij elk product een SEO tekst te schrijven. Als je dit nu al doet, gaat dit enorm schelen in december. Alle pagina’s moeten nog worden geïndexeerd worden in Google en scoren niet gelijk op de eerste pagina. Dus het is verstandig om hier al vroeg mee te beginnen. 
  4. Loop na of jouw website gebruiksvriendelijk is op zowel mobiel als desktop.

Zet je favoriete producten in de spotlight

  • Bepaal welke producten of diensten je in de kerstperiode wil gaan verkopen.
  • Worden er specifieke pakketten voor de feestdagen verkocht? Het is belangrijk dat deze bij de beoogde doelgroep aansluiten.

    Overweeg hoe je deze producten gaat tonen op je website. Denk bijvoorbeeld aan het aanmaken van een speciale categorie in de website navigatie. Maak het gemakkelijk voor de bezoeker om alle cadeautjes te organiseren.

3. Stem het design af op de feestdagen

Als je mensen in de stemming wil krijgen voor de feestdagen, en je ze wil overhalen om bij jou te kopen, begin dan je E-commerce winkel te stijlen met feest decoratie. Je kan het klein aanpakken met sneeuwvlokjes in de banner of het toepassen van wat kerstkleuren. Wanneer je het groots aan wil pakken kan je bijvoorbeeld voor een adventskalender gaan. De kalender maakt de bezoeker nieuwsgierig voor wat er de volgende dagen zal komen, waardoor ze vaker terug zullen komen op de website.

4. Voeg specifieke content toe aan je website

Je hoort het tegenwoordig veel om je heen, content is koning. Maar er is er maar één de echte koning, dat is personalisatie! Als je het gedrag van de bezoeker analyseert en de reis die ze maken nog persoonlijker maakt, moedig je de bezoeker aan om toch een aankoop bij jullie te doen. 

Denk bijvoorbeeld aan iemand die al een aankoop heeft gedaan op jouw website. Die klant heeft bijvoorbeeld al een specifiek merk gekocht. Bij het volgende bezoek krijgt de bezoeker meer aanbevelingen van dat specifieke merk. Hierdoor zal die bezoeker sneller aangezet worden om meer van dat merk te kopen.

5. Zorg voor een goede klantervaring tijdens de feestdagen

Zorg dat de klantervaring perfect is tijdens de feestdagen. Een goede klantervaring laat een blijvende positieve indruk achter en zorgt er voor dat men sneller terug zal komen, en de webshop aanraden aan hun vrienden en familie. Zorg dat je de volgende punten goed op een rijtje hebt:

  • Waarom moet de klant dit product kopen? Zorg voor een duidelijke beschrijving.
  • Zorg voor goede klantenservice waarmee je kan chatten, bellen en mailen. Zorg er voor dat men niet te lang hoeft te wachten op het antwoord.
  • Bied een extraatje aan en beloon de klant voor de aanschaf. Bijvoorbeeld dat er geen verzendkosten betaald moeten worden boven een bepaalde prijs, een gratis sample, of een kortingscode voor de volgende aankoop.
  • Maak de betaling zo soepel mogelijk en bied meerdere betalingsmogelijkheden aan.
  • Het is erg fijn om te weten wanneer het pakketje binnenkomt. Stuur de Track and Trace code door zodat men niet voor verrassingen komt te staan.
  • Maak het makkelijk om te retourneren en zorg voor duidelijke instructies.

Een goede klantervaring zorgt voor betere reviews, wat weer gunstig is voor de toekomstige verkoop. Slechte ervaringen zorgen sneller voor negatieve reviews, dus het is erg belangrijk om alles op orde te hebben.

6. Maak het uitpakken een ervaring

Niets is leuker dan de cadeautjes uitpakken, dit geldt ook met je bestellingen. Bedenk dus iets creatiefs en verras je klanten en beloon ze hiermee voor de aankoop. Iets kleins kan al een grote indruk achterlaten.

ditis.FEEST

Het zit er nu op. Alle doelen bijgesteld, je bent helemaal klaar voor de feestdagen! Heb je toch het idee dat het toch niet klopt, kun je met ons altijd inschakelen als strategische partner om zo van je feestdagen nog een groter succes te maken.

Wil je ideeën of een check voor je website? Vraag hem dan snel aan. Kerst komt al bijna om de hoek kijken.

Vul het formulier hieronder in. De website check is geheel gratis!

Website Scan