Ontdek jouw perfecte Call to Action
De Call to Action (CTA) is onmisbaar voor je website. Wij leggen je uit waarom. Nog beter: we laten je een Call To Action voorbeeld zien waar wij zelf aan hebben gewerkt! In deze blog vertellen wij je in een paar minuten minuten alle informatie die je nodig hebt om de beste Call To Action te maken.
De betekenis van een Call to Action
Wat is een Call to Action eigenlijk? Stel je hebt een website en je wilt dat jouw bezoekers iets gaan doen. Je wilt bijvoorbeeld dat ze contact gaan opnemen met jou, of dat ze online een aankoop doen. Deze gewenste handeling verwoord je met een Call to Action. Je vraagt als het ware je bezoekers om een bepaalde actie te doen, waar jij (jouw bedrijf) van profiteert.
Waarom een Call to Action?
Bezoekers doen nooit direct een aankoop op jouw website. Ze willen eerst de nodige informatie. Je informeert dan ook jouw website bezoekers over een product of dienst dat jij levert. Denk aan informatie over de prijs, werkwijze of leveringswijze en locatie. Je sluit af met een goede Call to Action zodat een (mogelijk) geïnteresseerde bezoeker direct een gewenste actie kan doen.
De CTA-knop
Veel Call to Action oproepen komen in de vorm van knoppen (buttons). Je hebt niet al te veel ruimte voor een sterke CTA, dus is het belangrijk om kort, maar krachtig je bezoekers te activeren. Veelvoorkomende CTA’s zien er dan ook als volgt uit: “Bestel Direct”, “Schrijf je in” of “Neem contact op”.
Waar plaats je de CTA knop op je website?
Denk ook aan de positionering van de CTA knop. Het is gebruikelijk om dezelfde knop op meerdere plekken op een pagina weer te geven. Vaak al “boven de vouw” (het gedeelte van de pagina wat je direct ziet als je het laadt), of in het boven menu van je website. Maar je wilt het liefst ook een Call to Action plaatsen onderaan je pagina, voor als de bezoeker jouw informatie heeft gelezen en een actie wil doen. Denk bijvoorbeeld aan het voorbeeld hieronder. Je sluit een pagina prima af met een Call to Action als deze.
Een CTA voorbeeld om in te duiken
Leuk en aardig dat wij vertellen hoe het moet, maar dan moeten wij uiteraard ook een voorbeeld van een goede Call to Action laten zien!
Onderdelen van een goede CTA
- Start met een goede titel
Verzin een goede titel die passend is bij jouw Call to Action. Voorbeelden van titels zijn ‘Vraag een offerte aan’, of ‘Meer weten? John staat voor je klaar’, ‘Informatie aanvragen?’
- Voeg een persoonlijk tintje toe
Bezoekers zullen sneller het formulier invullen als ze vertrouwen hebben. Dit kan je creëren door een persoonlijke foto erbij te zetten. Geen stockfoto’s, maar een goede foto van iemand binnen je organisatie of een team.
- Voeg vertrouwen toe aan je CTA
Kies voor bijvoorbeeld een review, of toon keurmerken.
- Concreet zijn in prijzen helpt
Veel organisaties zijn nog steeds argwanend om prijzen te tonen. Toch is het in veel gevallen beter om duidelijk te zijn. Openheid van zaken en het bieden van transparante content wekt vertrouwen en leert de bezoeker iets. Het zorgt er ook voor dat de bezoeker sneller een CTA formulier in wil vullen.
- Geruststellende boodschap
Deze wordt vaak getoond onder de knop. Hierin kun je kort en bondig kwijt dat je de klant bijvoorbeeld niet gaat opbellen. Of binnen hoeveel werkdagen je reactie kan krijgen.
- Laat de knop opvallen
De knop zelf moet natuurlijk goed opvallen op je website. Kies voor een opvallende kleur (het liefst wel binnen jouw huisstijl) en zorg er voor dat deze kleur uniek is op de pagina. Groen is een veelvoorkomende (en algemene) keuze omdat dit een activerende kleur is. Maar een CTA knop hoeft zeker niet altijd groen te zijn. De tweede knop (secundaire knop) kun je een andere, minder opvallende kleur geven.
Op zoek naar een beter call to action voor jouw website?
Wij stellen graag een verbeterde CTA aan jou voor! Neem gerust contact op met ons zodat we je kunnen helpen om nog meer groei te realiseren.