De kracht van een online reviews

Terwijl we online keuzes maken, vinden we het belangrijk om te weten wat anderen vinden of hebben ervaren. Een online review is dan een krachtig middel om anderen te overtuigen van de kwaliteit van een product of dienst. Net zoals bij vrijwel alle marketinginstrumenten, moet je wel slim omgaan met het plaatsen van reviews op je website. Wij geven je in deze blog bruikbare tips om op een efficiënte én eerlijke manier om te gaan met klantbeoordelingen.

Waarom zijn online reviews zo belangrijk?

Dat heeft allemaal te maken met het concept ‘social proof’, een concept dat in 1984 werd bedacht door Robert Cialdini in zijn boek Influence. Social proof beschrijft het sociaal verlangen van de mens om eerst gedragingen van anderen te bekijken, voordat zij zelf overgaan tot hetzelfde gedrag. Het doet ook een beetje denken aan kuddegedrag. Als de grote groep een bepaald soort gedrag vertoont, gaan we ervan uit dat dit het juiste gedrag is.

Koppel je social proof aan marketing. Je begrijpt dan snel waarom we liever iets kopen dat al door vele anderen eerder gekocht is, of nog beter: we kopen iets nóg liever als er een goede recensie, klantbeoordeling of een goed cijfer voor gegeven is. Waarom zou je iets kopen dat slecht beoordeeld wordt door andere mensen? Online reviews geven ons vaak net dat beetje informatie om ons wel of niet te overtuigen voor een aankoop. Daarom zijn ze zo belangrijk binnen de marketing.

Hoe kom ik aan (goede) reviews?

Goede online reviews moet je natuurlijk verdienen. Dat kan betekenen dat je een product of dienst hebt die écht iets toevoegt aan de markt. Het is iets waar mensen gelukkiger, blijer of efficiënter van worden. Het kan ook een product of dienst zijn waar mensen graag iets over vertellen. Dit geldt niet altijd, want al heb je een geweldig product of biedt je een fantastische dienst aan, mensen zullen er niet gelijk iets over willen delen in de vorm van online reviews. Dan nog is het niet altijd vanzelfsprekend dat klanten of gebruikers iets positiefs erover willen vertellen.

  • Maak gebruik van meerdere platformen voor jouw klanten/gebruikers om een review achter te laten. Een goed voorbeeld is Trustpilot, waar je eerlijke en betrouwbare bedrijfsreviews kunt achterlaten. Google reviews zijn ook erg belangrijk. Om aan reviews te komen kun je bijvoorbeeld na aanschaf van een product (bijvoorbeeld via een mail) klanten vragen om een review via Google achter te laten.
  • Maak het je klanten gemakkelijk en stel ze gerust. Vertel bijvoorbeeld dat het “slechts” 1 minuutje kost om een review achter te laten. Vertel waarom de klantbeoordelingen zo belangrijk zijn voor het verbeteren van de dienstverlening.
  • Ook kan je je klanten motiveren met een prijs. Heb je weleens een mailtje gehad, waarbij je kans kan maken op een Bol.com cadeaukaart in ruil voor een review? Iedereen wil wel een leuk prijsje winnen tegen minimale moeite.
  • Voeg je zogeheten “review score” toe aan je website, bijvoorbeeld direct op je homepage of op een productpagina. Zo’n score laat nieuwe bezoekers meteen zien hoeveel mensen een review hebben gegeven. Meestal zie je ook een gemiddelde score (bijvoorbeeld in de vorm van sterren). Hoe positiever jouw reviews, hoe meer vertrouwen er gekweekt wordt. Dit maakt de kans op conversies een stuk hoger.
  • Reageer op alle beoordelingen die je krijgt! Je laat hiermee zien dat alle feedback over jouw product/dienst welkom is. Negatieve feedback kun je gebruiken om aan te geven dat je er iets aan gaat doen. Online reviews geven je vaak ook inzichten in hoe het beter kan, dus gebruik ze vooral in je voordeel!

Let op nepreviews!

Sinds mei 2022 zijn er strengere Europese regels ingevoerd in verband met online reviews. Doel van deze regelgeving is om online consumenten beter te beschermen. Belangrijk om te weten is het volgende:

  • Bedrijven mogen geen nep reviews, nep likes of nep recensies meer achterlaten om hun producten of diensten aan te prijzen.
  • Negatieve beoordelingen mogen niet zomaar verstopt worden.
  • Bedrijven moeten duidelijk aangeven hoe ze aan hun reviews gekomen zijn.

Google reviews: belangrijker dan ooit!

Ook zoekmachines als Google worden steeds slimmer in het onderscheiden van echte en neppe reviews. Dat is zonde, want Google indexeert online reviews, net zoals het een pagina of website indexeert! Reviews krijgen daarnaast een steeds prominentere rol in bijvoorbeeld de zoekresultaten. Het is een vast onderdeel geworden van de belangrijkste informatie over een product of dienst. Kijk maar naar onderstaande afbeeldingen. Links zie je reviews die gasten van een restaurant hebben gegeven op de website van het restaurant zelf. Rechts zie je reviews die via Google gegeven zijn. Google reviews worden dus apart geïndexeerd!

Google weet namelijk dat mensen binnen enkele seconden een beslissing nemen voor hun keuze. We willen dan ook direct zien hoe goed een product of dienst scoort bij het publiek. Via Google Mijn Bedrijf heb je toegang tot alle gegeven Google reviews op jouw product of dienst. Je kunt ook op deze reviews reageren.

je meer weten over het vergaren van goede reviews? Wij vertellen je graag op welke manieren wij het doen en wat bij jouw marketingstrategie kan passen. Neem gerust contact met ons op en dan spreken we elkaar snel!

webbureau ditisABC