Yoast handleiding, wordt vindbaar in Google!

Yoast handleiding

Een Yoast handleiding kan goed van pas komen om zo beter vindbaar te worden in Google. Yoast is een handige plug-in voor WordPress (SEO plug-in) en is tegenwoordig ook op andere CMS-platformen beschikbaar. Dit zijn:

  • Magento 2;
  • Typo 3;
  • Neos;
  • Drupal.

Veel gebruikers zijn in strijd om overal groene verkeerslichten te krijgen, daarom is er een Yoast handleiding is gemaakt. Er zijn 15 stoplichten die je op groen kan zetten. In dit artikel wordt elke stoplicht benoemd. Hieronder kun je snel het onderwerp vinden:

Pagina / bericht – Yoast handleiding

Om de Yoast handleiding af te trappen, beginnen we eerst met algemene regels waar je tekst aan moet voldoen. Dit geldt zowel voor een pagina als voor een blog post / bericht. 

Tekst lengte

Elke pagina van je site heeft een minimaal aantal woorden nodig om te kunnen ranken in Google. Het minimaal aantal woorden dat een pagina moet hebben, is 250. Voor blog berichten is het minimale aantal van 300 woorden aanbevolen. Voor zoekmachines zijn teksten erg belangrijk. Zo kunnen ze de pagina herkennen in de zoekmachine. Ook zien de zoekmachines waar de tekst daadwerkelijk over gaat. 

Keyphrase – Yoast handleiding

Keyphrase / Focus Keyphrase wordt ook wel het focus zoekwoord genoemd. Dit zorgt ervoor dat je je focust op een bepaalde zoekterm waarop je gevonden. Bijvoorbeeld: ‘Yoast handleiding”. De Yoast tool scant je pagina of bericht en kijkt hoe je de keyphrase hebt verwerkt in de pagina / artikel.

In introductie

De Keyphrase zal in de eerste zin moeten voorkomen. Het is belangrijk dat het gelijk duidelijk is voor de lezer waar de tekst over gaat. Bovendien is het de zin die de lezer altijd leest. Maak er iets bijzonders van, en schrijf een toffe tekst! Een zoekmachine gebruikt de introductie om te bepalen waar de tekst over gaat. Maak het makkelijk voor lezers en vertel gelijk de kern van je verhaal. Vertel de zoekmachine ook gelijk waar je pagina / bericht over gaat.

Lengte

De lengte van het focuszoekwoord is erg belangrijk. Hoe kleiner het focus keyphrase is, hoe meer concurrentie op dit zoekwoord zit. Als het focus keyphrase een stuk langer is, wordt er specifiek op gezocht en zorgt dit voor specifieke bezoekers. Hier een voorbeeld:

  • Fiets: Fiets wordt ruim 78.630 per maand gezocht op Google. Heel veel bedrijven hebben op dit focus keyphrase al geoptimaliseerd. 
  • Elektrische fiets beste koop: Elektrische fiets beste koop wordt 220 gezocht. Dit zoekwoord is ook een stuk langer en wordt ook minder gezocht. Dus hoe langer je zoekwoord is, hoe makkelijker specifiek publiek kan trekken. 
  • Elektrische fiets beste koop op 22 mei 2020: Yoast zal aangeven dat de focus keyphrase te lang is. Kans is ook heel groot dat men hier niet op zoekt. 

Denk er dus aan hoe lang je je focus keyphrase maakt.

Dichtheid – Yoast handleiding

Keyphrase dichtheid is het percentage dat je het focuszoekwoord op je pagina hebt staan. Stel je hebt een tekst van 100 woorden geschreven en het focuszoekwoord (Bijvoorbeeld Yoast handleiding) komt 3 keer terug in je tekst. Dan is je Keyphrase dichtheid 3%. Voor een zoekmachine is het belangrijk om te begrijpen, waar je pagina precies over gaat. Vandaar dat je de keyphrase goed moet gebruiken, om zo te kunnen scoren. Als je het focuszoekwoord veel terug laten komen, kan dit erg vervelend zijn voor de lezer. Ook straft een zoekmachine dit af. Je bent dan bezig met over-optimalisatie. Dit heeft dus een negatief effect op je rankings. Een goede Keyphrase dichtheid ligt tussen de 0,5 en 3%.

Verdeling 

Focuszoekwoord lijkt erg op keyphrase dichtheid, alleen hier zit wel degelijk verschil in. Als je 17 keer in je eerste zin het focuszoekwoord gebruikt, kan dit voor de lezer als vervelend worden ervaren. Ook zijn zoekmachines hier niet zo fan van. Dus niet doen! Probeer de verdeling van de keyphrase zoveel mogelijk te verdelen. Vooral als het een klein stukje tekst is, zal het snel opvallen.

Titel

Begin ook gelijk met je focus zoekwoord in de titel. Dit zorgt voor herkenning van Google. Ook moet de titel voor zorgen dat de bezoekers willen klikken op je pagina. Hogere CTR (click-through rate) laat zien hoe relevant je bent op een specifiek zoekwoord. 

Subkoppen – Yoast handleiding

Subkoppen zijn erg belangrijk om te gebruiken in het schrijven van goede SEO teksten. Je laat de structuur van je content zien en je helpt een zoekmachine om je pagina te begrijpen. Door gebruik te maken van ‘heading’ breng je structuur aan op je website. ‘Heading 1’ wordt gebruikt voor de titel. Dus heel belangrijk! ‘Heading 2’ wat minder en ga zo maar door.

Slug

Een slug is een stuk van een URL, die laat zien op welke pagina je bent in de site. Het laat in de URL zien waar de content over gaat. 

www.ditisabc.nl/yoast-handleiding-wordt-vindbaar-in-google

Het dikgedrukte deel is de slug.

Het is belangrijk, omdat je hier het focuszoekwoord in kan verwerken. Dit is één van de vele indicatoren (zoals je al leest zijn het er veel) die Google gebruikt om te bepalen waar een pagina over gaat. Ook zal iemand eerder klikken op een URL die duidelijk is in plaats van een link met: ” /?3251Pagina56 ” erachter. Zorg dus dat de slug altijd goed is! 

Uniek

Een focus keyphrase is belangrijk op een pagina. Alleen moet je ervoor zorgen dat je niet op verschillende pagina’s op dezelfde keyphrase insteld. Je bent dan met jezelf aan het concurreren. 

Meta beschrijving – Yoast handleiding

Om de Yoast handleiding voor te zetten, zijn we aangekomen bij de meta beschrijving. De Meta beschrijving is de omschrijving die je ziet in Google. Zoals in de onderstaande afbeelding:

Bij het schrijven van een Meta beschrijving moet je rekening houden met het volgende:

Keyphrase in meta

Niks is zo handig als de focus keyphrase verwerken in je meta beschrijving. Verwerk dit maar 1 keer in je stuk. Google moedigt ook aan om je focus keyphrase te gebruiken. Ook is het in je meta beschrijving belangrijk dat er een call to action is. Bekijk het nu, lees het nu, boek nu ect. 

Lengte

De juiste lengte bestaat niet voor een meta beschrijving. Maar er wordt wel geadviseerd om 120 tot 156 tekens te gebruiken. Dit betekent dus letters inclusief spaties. In deze 156 tekens, breng je de boodschap over die je wilt brengen. 

SEO titel (breedte)

Misschien wel één van de belangrijkste dingen die je goed moet doen. Maak duidelijk aan je bezoeker waar je pagina / blog bericht over gaat. Als je hier heel creatief in bent en de juiste boodschap kan vertellen aan de bezoeker, kun je hier veel traffic uit krijgen. Hoe breed de titel moet zijn is 76 tekens, maar dit kan verschillen. Google veranderd het algoritme vaak genoeg. Het advies is dan om op de zoekmachine te kijken als je pagina online staat. Dan weet je of het goed staat of niet. 

Links toevoegen aan je pagina heeft wel degelijk een effect voor SEO. 

Als een pagina veel linkjes krijgt, geeft dit een signaal aan Google dat het een belangrijk artikel of pagina is. Dit geld ook voor uitgaande links. Interne links heb je zelf in de hand, je kunt de bezoekers naar bepaalde pagina’s leiden, om zo aan Google te zien hoe belangrijk je pagina’s zijn. 

Dit zijn links die naar andere website toe leiden. Yoast gelooft sterk in haar missie: ‘SEO is voor iedereen’. Zij vinden het belangrijk dat iedereen eerlijke kans verdient. Dus als iedereen naar andere websites linkt, wordt het web groter en groter.

Afbeelding – Yoast handleiding

Het laatste onderdeel in de Yoast handleiding gaat over de afbeelding optimalisatie. 

Alt tekst

De alt tekst is de tekst die je aan een afbeelding toevoegt. (Yoast handleiding afbeelding) Wist je dat een alt tag wordt gebruikt voor screen readers? Deze gebruiken browsers voor blinde en mensen die slecht kunnen zien. De screen readers gebruiken de Alt tekst om de afbeelding voor te lezen. 

Ook laat de alt tekst zien aan Google, waar de tekst over gaat. Dus Google kan hierdoor bepalen waar de tekst over gaat.

Yoast handleiding voltooid?

Als je alle stappen heb gevolgd staan alle stoplichten op groen! Zoals je hieronder ziet:

Yoast handleiding - stoplicht

Coaching Yoast handleiding

Heb je nog vragen over de Yoast handleiding? Dan helpen we je graag. Als je je SEO liever aan iemand anders overlaat kan dat ook. Wij nemen het graag voor je over! Neem contact met ons op, zodat wij kunnen zien wat wij voor jou kunnen betekenen. Samen kunnen we aan de slag tot een mooie, geoptimaliseerde website!

Webdesigner