Leeft het persbericht nog?

Het persbericht

Het persbericht, bestaat dat nog steeds? Ja, dat bestaat nog steeds. Alleen niet meer in de vorm van een commerciële boodschap die je aan een groot publiek wilt opdringen. Dat heeft overigens nooit gewerkt, maar dat terzijde. Dat persberichten ‘outdated’ zijn klopt niet. Dat irrelevante persberichten outdated zijn klopt wel.

Nog steeds maken journalisten en bloggers gebruikt van persberichten, blijkt uit de Business Wire Media Survey. Gelukkig maar; organisaties en instellingen vormen een groot deel van onze samenleving en zijn daarmee automatisch onderdeel van het nieuws. Alleen het laatste woord zegt het al: het moet wel gaan om nieuws en dat blijkt soms nog lastig in te schatten.

Wie leest jouw persbericht?

Voordat je als organisatie voor je persbericht de nieuwswaarde probeert in te schatten, is het goed een paar stappen terug te doen. Je kunt over van alles schrijven, maar op wie richt je je? Wie zijn je lezers? Wat voor de een nieuwswaardig is, is dat niet voor de ander. Daarom is het belangrijk dat je eerst weet op wie je je richt. Ook geldt: wat het ene medium wel wil plaatsen, wil het andere medium niet. Vakbladen plaatsen bijvoorbeeld ander nieuws dan regionale bladen.

Is jouw persbericht relevant?

Tegenwoordig geldt op alle vlakken dat je relevant moet zijn en dat jij niet je klanten vindt, maar zij vinden jou. Vertaald naar een persbericht betekent dit dat je het beste kunt zorgen voor een relevant bericht dat goed vindbaar is. Als je weet wie je lezer is, kun je ook uitvinden wat deze lezer relevant vindt. Voordeel: meestal als je relevant bent, ben je automatisch sneller vindbaar, omdat men zoekt op termen die voor hen relevant zijn. Denk als een journalist, iedereen is mediamagnaat!

Nieuwswaarde!

Nieuwswaarde biedt relevantie. Er zijn verschillende criteria voor nieuwswaarde. Als je het hebt over persberichten, bieden criteria als actualiteit, afwijking (man bijt hond), ontwikkeling (formatie na verkiezingen), bekendheid (wethouder opent cradle to cradle kantoor van bedrijf X) nieuwswaarde. Andere criteria zijn nog conflict, omvang, competitie, belang voor lezer en afstand.

Kortom, bij het schrijven van een goed persbericht, zijn een aantal uitgangspunten van belang die allemaal in elkaar haken. Van het bepalen van het onderwerp (waarover wil ik schrijven) tot aan voor wie wil ik schrijven. Je kunt uiteindelijk voor alles en iedereen schrijven, alleen zul je jezelf altijd moeten afvragen of je nieuwswaardig en relevant bent.

Meer leren over het medialandschap, het bepalen van nieuwswaarde, het schrijven van persberichten en het succesvol creëren van bereik voor je persberichten? Neem contact met ons op.

webbureau ditisABC