Social media trends voor 2024

Social media platforms hebben de afgelopen jaren een enorme impact gehad op de manier waarop we communiceren, informatie delen en merken betrekken. Elk jaar ontwikkelen en veranderen social media platforms zich enorm. Daarom bespreken we in deze blogpost de belangrijkste sociale media trends om rekening mee te houden in 2024. Denk aan opkomende technologieën, veranderend gebruikersgedrag en de groei van verschillende apps.

De populairste app op dit moment: TikTok

De app TikTok (voormalig Musical.ly) is in de afgelopen jaren enorm hard gegroeid. Momenteel maken zo’n 6 miljoen Nederlandse mensen per maand gebruik van dit platform. Waar dit eerst een app was voor grappige dansjes en lipsync-video’s, is dat momenteel allang niet meer het geval. Je kunt op TikTok allerlei soorten video’s vinden, van shoplogs, een dag in mijn leven, sketches tot tutorials. Niet zo gek dus, dat steeds meer bedrijven ervoor kiezen om gebruik te maken van dit populaire platform. Veel mensen denken dat TikTok alleen maar wordt gebruikt door jongeren, maar het tegendeel is waar! Het percentage TikTok gebruikers boven de 35 is namelijk zo’n 28.7%! Het grootste gedeelte van de gebruikers, met 38.9%, zijn jongeren tussen de 18-24 jaar. TikTok is dus niet meer weg te denken uit het huidige sociale medialandschap. TikTok heeft een enorme invloed op de huidige trends in de maatschappij, omdat video’s op de app een groot vermogen hebben om viraal te gaan. De app wordt steeds meer gebruikt als marketingplatform, waar influencers/marketeers/bedrijven elkaar vinden voor samenwerkingen.

De TikTokker @kaitlynforyou heeft een mysterybox ontvangen van @miffytownsocial en heeft hier vervolgens een unboxing-video voor gemaakt.

Authentieke content

Consumenten vinden transparantie en de ”echtheid” van een bedrijf steeds belangrijker, zeker wanneer het gaat om content op sociale media. Je kunt als bedrijf gebruik maken van gebruikers gegenereerde content (UGC), live video’s en gebruik maken van (micro) influencers om zo een authentiekere uitstraling te creeëren als bedrijf. Daarnaast helpt authentieke content ook bij het vergroten van gebruikersvertrouwen. Door openlijk te communiceren over je producten/diensten toon je transparantie als bedrijf. (Micro) influencers zijn ook een goede manier om persoonlijkere content te verkrijgen voor je bedrijf. Influencers hebben zelf vaak al een loyale volgersbasis die beïnvloed worden door de producten die hij/zij laat zien.

Bij authentieke content kun je ook denken aan content waarin je wat meer een kijkje ”achter de schermen” van je bedrijf geeft. Door je klanten kennis te laten maken met je team, je producten/diensten en een kijkje te geven in een typische werkdag, maak je je als bedrijf gedenkwaardiger en straal je tegelijkertijd ook betrouwbaarheid uit. Het delen van deze persoonlijke aspecten in je content creëert een sterkere band met je klanten en versterkt het vertrouwen in je bedrijf.

Opkomst van augmented reality (AR) en virtual reality (VR):

Augmented reality en virtual reality zijn technologieën die steeds meer geïntegreerd worden in social media platforms. Denk bijvoorbeeld aan AR-filters op apps als Instagram of Snapchat, of IKEA Place, een app waarbij je virtueel IKEA meubilair in je huis kunt plaatsen om te bekijken hoe het in je huis staat voordat je het koopt. Als bedrijf kun je deze technologie integereren door bijvoorbeeld gebruik te maken van een virtuele try-on, productdemonstraties of 360-graden ervaringen. Zo bied je een unieke ervaring aan.

Een goed voorbeeld van het gebruik van VR is dus de app die IKEA heeft uitgebracht: Ikea Place. Met deze app kan je een ruimte leegmaken en opnieuw inrichten. Je kan dan dus testen of bepaalde producten in je huis passen en welke kleur nou het beste bij jouw interieur past. Of je nou een woonkamer wil inrichten of een nieuwe keuken wil bouwen, je kan je creativiteit los laten gaan. Bedrijven leren steeds meer en het zal ons niks verbazen als kleinere bedrijven ook zo’n soort applicatie zal uitbrengen.

Privacy & transparantie op sociale media

Het is de laatste tijd een veelbesproken onderwerp: privacy op sociale media. De bezorgdheid over privacy en gegevensbeveiliging blijft toenemen. Apps als TikTok en YouTube maken het al mogelijk om ouderlijk toezicht toe te passen op accounts. Kinderen zijn namelijk op steeds jongere leeftijd actief op sociale media en krijgen tegelijkertijd ook advertenties, speciaal gericht op hun leeftijd. Veel mensen zijn het hier niet mee eens. Maar er worden ook maatregelen genomen. Zo heeft de EU ”nee” gezegd tegen deze persoonlijke advertenties op Facebook en Instagram. Zij vinden dat dit een schending van je privacy is. Dit zorgt ervoor dat Meta nadenkt over abonnementen die je kunt afsluiten zodat je geen advertenties krijgt, zoals op YouTube. Maar ook dit roept weer vragen op, want waarom zou je moeten betalen voor je privacy? Genoeg om over na te denken dus!

Social media platforms zullen waarschijnlijk actie ondernemen om deze zorgen aan te pakken. In 2024 kunnen we meer nadruk verwachten op de bescherming van gebruikersgegevens. Ook geldt dit voor duidelijke privacy-instellingen en meer transparantie in het gebruik van gegevens door social media platforms. Bedrijven kunnen zich aanpassen aan deze trends door zorgvuldig om te gaan met klantgegevens en transparant te zijn over hun privacybeleid. Ook dit bouwt weer een laag van vertrouwen op.

Kortom, de snel veranderende wereld van social media houdt nooit op verrassend te zijn. Terwijl we ons voorbereiden op 2024, kunnen we uitkijken naar de verdere groei van TikTok, een toename van AR en VR-gebruik, focus op authentieke content en aandacht voor privacy en transparantie. Het is van cruciaal belang voor marketeers en bedrijven om deze trends in de gaten te houden en zich aan te passen aan de veranderende social media landschap. Zo kunnen ze relevant blijven en succesvol zijn in de toekomst.

Benieuwd naar andere belangrijke dingen die spelen in de marketingwereld? Wij helpen jou graag! Neem contact met ons op en maak een afspraak!

webbureau ditisABC