Website moet snel zijn en duidelijk

Een website moet snel zijn en gebruiksvriendelijk zijn. Dat vinden we veel belangrijker dan gepersonaliseerde content. Dit meldt eMarketer naar aanleiding van onderzoek door Soasta en The Harris Poll in september 2015.

Een website moet snel zijn

Soasta, een bureau dat voorziet in tools om je website te monitoren en te verbeteren, en  The Harris Poll ondervroegen 2044 volwassen van 18 en ouder in de Verenigde Staten. Meer dan driekwart (79%) gaf aan dat een duidelijke, makkelijke navigatie het allerbelangrijkste is. 73% meldde dat snelheid een zeer belangrijke rol speelt. Na snelheid en duidelijkheid vinden andere internetgebruikers betrouwbaarheid (68%), niet crashen (62%), responsiviteit (56%) en simpele vormgeving (51%) de belangrijkste criteria voor een website.

Websiteverwachtingen

Michel Goulmy van ditisABC: “Internet bestaat inmiddels al jaren en mensen hebben een algemeen verwachtingspatroon van websites. Zo verwacht men dat de navigatie altijd links of bovenaan de pagina te vinden is. Maar men verwacht ook dat in enkele seconden duidelijk is wat de site te bieden heeft. Die seconden hebben betrekking op de laadtijd van de site: hoe snel krijg ik de website in beeld, maar ook op hoe duidelijk je content is. Die content zit in je navigatieknoppen, header, footer en in je pagina’s. Staat dat beeld wat je als organisatie wilt uitstralen en wat de bezoeker op je site kan doen niet in één seconde, dan ben je je bezoeker al gauw kwijt.”

Gepersonaliseerde content

Slechts 13% gaf aan dat gepersonaliseerde content voor hen het belangrijkste was.  Voor degenen die een op maat gemaakte, persoonlijke online ervaring willen, geldt nog steeds dat het wel binnen een gebruiksvriendelijke omgeving dient te gebeuren. Bij voorkeur een omgeving die niet té veel advertenties bevat. Uit onderzoek van Undertone in juli 2015 komt naar voren dat voor 80% van de VS internetgebruikers heldere, makkelijk te lezen content een belangrijke factor is om een website te bezoeken.

Compleet pakket

important-factors

Waar het op neer komt, is dat het een totaalplaatje is. Een snelle site volgestouwd met advertenties werkt niet. Zeer goede content die verstopt is op een site of door bijvoorbeeld een te zwaar design niet laadt, schiet ook zijn doel voorbij. Bij een website wil je dus op alle criteria goed scoren. Een snelle, betrouwbare, heldere site die ook nog eens goed leesbare en relevante content biedt. Daarmee haal je klanten binnen”, aldus Michel Goulmy.

GRATIS webscan

Wilt u wel eens zien hoe uw website scoort of wilt u gewoon eens sparren over de mogelijkheden die een website uw organisatie kan bieden? Wij verzorgen een gratis websitescan voor u! Geheel vrijblijvend; u zit nergens aan vast.

Wij hebben voor dit artikel een bron van eMarketer gebruikt.

webbureau ditisABC